Klassrum med himlen som tak
En alldeles färsk kunskapsöversikt sammanställd av Johan Faskunger som visar att undervisning utomhus ger mycket positiva effekter på barnens hälsa, utveckling och lärande. Rapporten utgår ifrån utomhuspedagogiken, som ju även innefattar arkitekturpedagogik. Betydelsen av en välfungerande skolgård och förskolegård och att pedagogerna använder dem och skolans närmiljö i undervisningen visas tydligt. Det finns evidens i forskningen att luta sig emot.
Ladda ner rapporten och läs den!
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
lekredskap filmfestival nätverk dac engelska kulurdepartementet malmö stad databas artiklar delaktighet hem jullovstips umeå arkitekturhögskola framtiden bagare fastighetsnytt statenskonstråd storbritannien byggarbetsplatsen livsmiljö äventyr lärmiljö metoder lekplats lärmiljöer magiska barnarkitekter ur japan region väst utomhuspedagogik. slu kth i tensta gåturer 3d almedalen archileaks tengbom umeå baracker pedagogiskt allthängersamman victoria & albert museum strawbees epstein vaxholm barn och ungdomsbok lärarfortbildning lärarutbildning tidstypiskt lund internationellt pris lärande presentationer open city varberg mentala kartor #arkis karlshamn formspråk spanien drömhus lärarhandledning deltagande sundbyberg bucky dome utställningar rinkeby kupol husby träklossar durban2014 arkus lärobok internationellt seminarium nomineringar remissvar sandslott podcast linköping blogg förskolegård djäknebergets förskola västerås blockholm kulturminister gestaltning östergötlandsmuseum interaktiv hemsida miljö ekologi barnkartor arkitekter i skolan pris barnkonventionen medborgardialog utemiljö barn och unga doktorsavhandling lärare chalmers skolbyggnader slu tensta arkitekturskola fotografi uia sveriges arkitekter uia wp architecture & children gestaltad livsmiljö arkki boverket trygghetsvandringar byggteknik hembygd internationell översikt helsingfors gåtur teknikämnet seminarium högstadiet arkis ungdomar metoddiskussion gymnasiet hus föredrag golden cubes awards minecraft landskapsarkitektur skolgård modellbygge göteborg läromedel bok artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan utställning forskning design tävling workshop barnkonsekvensanalys film pedagogik arkdes arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik arkitekturfilm internationellt förskolan teknik hemsida future city danmark spel trafikverket pepparkakshus arkitekturpolitik arkitekturgymnastik boende examensarbete rum arkitekturmuseet arkitekter malmö regeringsuppdrag arkitekten architecture&children skolan offenligarummet antologi arkitekturskola barn i staden hållbarhet konstruktion facebook byggtjänst built environment education nätverksmöte nätverksträff formas lego kunskapsöversikt architecture toolbox gis london kth stockholm hållbart arkis nätverk gymnasieelever irland itunes u nacka uppsala universitet civilingenjör och lärare arkitekturleksaker helsingborg un habitat stadsutveckling teknikämnet. usa barnbok sandstad gatulabba fototävling krönika oss olafur eliasson friyta norge arquitectives ukraina open house reggio emilia rebus barnböcker @arkitektens_oga arkeologi tv betong arkitektur på gymnasiet byggsatser halmstad placemaking europe samråd statens konstråd paris ung c dialog ämnesövergripande nyfiken på hus god arkitektur medinflytande barns perspektiv dokumentärfilm barns utemiljö böcker barns medverkan sluten grupp youtube cecilia björk tokyo bee arkitektur och pedagogik building blocks trafikfrågor andersbergsskolan montessori bostadsområde geodetisk uppleva arkitektur med sinnena centre pompidou our sound space köpenhamn västerås twitter mina kvarter school award kalmar barack arkitekturfestival arkitekturstudenter närmiljö mania teimouri ito juku laila reppen