Artikel på danska om barns deltagande
Børn skal lære at påvirke deres omgivelser. Arkitektur i folkeskolen vil klæde eleverne på til at blive mere ansvarsbevidste.
Idag publicerades en läsvärd artikel i den danska tidningen Politiken av Lene Mirdal, arkitekt MAA och grundare av projektet 'Arkitektur i skolen'.
"En af de største øjenåbnere for mig som arkitekt har været at opleve, hvor meget skoleelever kan bidrage med, når det kommer til arkitekturprojekter.
Hvad de er i stand til at lære og skabe. Jeg har set en 6.-klasse lære at bruge et 3D-program på en time og derefter skitsere brugbare og interessante løsninger på rumlige udfordringer. Elever helt ned til 4.-5. klasse kan komme med kvalificerede bud på design af legepladser og bidrage til byudvikling – hvis de bliver klædt på til processen."
Läs hela artikeln
						
							Kommentera gärna inlägget:						
					
								
								
						
							Senaste inlägg						
					
								
								
						
							Senaste kommentarer						
					
								
								- 
					Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..” 
- 
					Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..” 
- 
					Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen” 
- 
					Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?” 
- 
					noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt” 
						
							Bloggarkiv						
					
								
								
						
							Länkar						
					
								
								
						
							Etikettmoln						
					
								
								arquitectives open house ukraina spanien norge friyta olafur eliasson oss krönika sundbyberg bucky dome utställningar rinkeby kupol husby träklossar durban2014 arkus lärobok lekredskap filmfestival nätverk dac närmiljö arkitekturstudenter arkitekturfestival barack kalmar school award mina kvarter twitter jullovstips umeå arkitekturhögskola our sound space storbritannien fastighetsnytt statenskonstråd bostadsområde montessori andersbergsskolan trafikfrågor building blocks lekplats tokyo cecilia björk youtube sluten grupp barns medverkan utomhuspedagogik. slu kth i tensta gåturer archileaks barns perspektiv medinflytande god arkitektur nyfiken på hus ämnesövergripande pedagogiskt paris statens konstråd samråd placemaking europe halmstad byggsatser arkitektur på gymnasiet betong tv arkeologi @arkitektens_oga barnböcker rebus arkitektur och barnrådet formas nätverksträff nätverksmöte pris uppsala nacka itunes u irland gymnasieelever metoder bee förskolegård djäknebergets förskola västerås allthängersamman blockholm gis architecture toolbox kunskapsöversikt lego chalmers skolbyggnader byggtjänst medborgardialog arkis nätverk utemiljö hållbarhet doktorsavhandling lärare arkitekturmuseet skolan slu arkitekten regeringsuppdrag malmö uia wp architecture & children arkitekturgymnastik arkki examensarbete boende helsingfors arkitekturpolitik pepparkakshus danmark gåtur teknikämnet seminarium högstadiet förskolan internationellt hus arkis gymnasiet minecraft arkdes landskapsarkitektur barnkonsekvensanalys workshop tävling design läromedel utställning grundskolan stadsplanering arkitekturpedagogik samhällsplanering arkitektur barns delaktighet utbildning konferens artikel bok forskning göteborg modellbygge skolgård golden cubes awards film föredrag pedagogik arkitekturfilm arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik ungdomar metoddiskussion hemsida future city teknik spel internationell översikt hembygd byggteknik trafikverket boverket sveriges arkitekter rum trygghetsvandringar arkitekter uia fotografi tensta arkitekturskola architecture&children gestaltad livsmiljö antologi arkitekturskola barn i staden barn och unga konstruktion facebook barnkonventionen built environment education offenligarummet miljö interaktiv hemsida östergötlandsmuseum gestaltning kulturminister london kth stockholm hållbart blogg linköping podcast sandslott remissvar nomineringar internationellt seminarium arkitekter i skolan barnkartor ekologi reggio emilia open city presentationer lärande internationellt pris lund tidstypiskt lärarutbildning lärarfortbildning barn och ungdomsbok vaxholm epstein strawbees victoria & albert museum ung c baracker umeå tengbom dialog almedalen 3d dokumentärfilm barns utemiljö böcker universitetskurs region väst japan ur magiska barnarkitekter lärmiljöer arkitektur och pedagogik lärmiljö äventyr livsmiljö byggarbetsplatsen geodetisk uppleva arkitektur med sinnena centre pompidou bagare framtiden västerås köpenhamn hem delaktighet artiklar databas malmö stad kulurdepartementet engelska mooc mania teimouri ito juku laila reppen universitet civilingenjör och lärare arkitekturleksaker helsingborg un habitat stadsutveckling teknikämnet. usa barnbok sandstad gatulabba fototävling lärarhandledning drömhus deltagande formspråk karlshamn #arkis mentala kartor varberg
 
					 
					 
					