Riskcenter på Arkitekturmuseet
Varning, fara på museet!
Gratis skolbesök om risk och säkerhet 22 mars – 5 maj
Den brittiske designern Onkar Kulars utställning Riskcenter riktar sig speciellt till skolbarn mellan 7 och 11 år. Den är utformad som en interaktiv miljö påminnande om en filminspelningsstudio i miniatyr, där vardagliga platser och situationer iscensatts. Barnen guidas genom scenografin, som omfattar allt från offentlig miljö till hemmet där fara och risk är ständigt närvarande. Besökaren möter bland annat en gatuscen i Stockholm, en järnväg, ett hem, en trädgård, en byggplats, ett torg, en mörk gränd, ett internetcafé, en rättssal och en sjö. Tillsammans med guiden får barnen upptäcka faror och risker och diskutera kring hur man ska undvika och hantera dem i olika situationer. Utställningen Riskcenter lyfter fram uppenbara exempel på fysiska faror som trafik, brand, vatten och personlig säkerhet men här behandlas även frågor om t.ex. antisocialt beteende och vårt sociala och miljömässiga ansvar kopplade till nödsituationer.
Välkommen att boka skolvisningen Varning, fara på museet!
Besöket är gratis, antalet visningar är begränsade.
För bokning och mer information:
visningar@arkitekturmuseet.se eller telefon: 08-587 270 53 (tis-fre kl. 13-15)
För mer information om utställningen www.arkitekturmuseet.se
						
							Kommentera gärna inlägget:						
					
								
								
						
							Senaste inlägg						
					
								
								
						
							Senaste kommentarer						
					
								
								- 
					Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..” 
- 
					Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..” 
- 
					Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen” 
- 
					Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?” 
- 
					noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt” 
						
							Bloggarkiv						
					
								
								
						
							Länkar						
					
								
								
						
							Etikettmoln						
					
								
								pedagogiskt strawbees victoria & albert museum vaxholm epstein byggsatser barn och ungdomsbok lärarfortbildning lund betong tv barnböcker @arkitektens_oga presentationer open city ukraina arquitectives open house friyta karlshamn formspråk krönika olafur eliasson oss fototävling gatulabba kupol utställningar rinkeby stadsutveckling un habitat arkitekturleksaker lärobok arkus filmfestival lekredskap närmiljö nätverk dac barack kalmar kulurdepartementet malmö stad hem artiklar delaktighet köpenhamn västerås framtiden statenskonstråd storbritannien fastighetsnytt montessori bostadsområde lärmiljö andersbergsskolan trafikfrågor tokyo lärmiljöer japan cecilia björk utomhuspedagogik. slu sluten grupp barns medverkan dokumentärfilm barns utemiljö almedalen archileaks barns perspektiv ämnesövergripande dialog tengbom allthängersamman london gestaltning östergötlandsmuseum kunskapsöversikt interaktiv hemsida formas nätverksträff nätverksmöte pris uppsala nomineringar itunes u sandslott linköping blogg bee hållbart djäknebergets förskola västerås hållbarhet barn i staden arkitekturskola antologi offenligarummet built environment education barnkonventionen medborgardialog konstruktion arkitekter arkitekturmuseet skolan slu arkitekten regeringsuppdrag malmö boverket trygghetsvandringar rum sveriges arkitekter hembygd internationell översikt helsingfors danmark gåtur teknik future city hemsida metoddiskussion ungdomar hus arkis gymnasiet föredrag minecraft film barnkonsekvensanalys modellbygge workshop design läromedel utställning grundskolan stadsplanering arkitekturpedagogik samhällsplanering arkitektur barns delaktighet utbildning konferens artikel bok forskning göteborg tävling skolgård landskapsarkitektur golden cubes awards pedagogik arkdes arkitekturfilm arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik förskolan internationellt seminarium teknikämnet högstadiet spel byggteknik trafikverket pepparkakshus arkitekturpolitik arkki arkitekturgymnastik boende examensarbete uia fotografi tensta arkitekturskola architecture&children gestaltad livsmiljö uia wp architecture & children utemiljö arkis nätverk facebook byggtjänst skolbyggnader chalmers lärare doktorsavhandling barn och unga kth stockholm förskolegård metoder gymnasieelever irland podcast nacka remissvar internationellt seminarium arkitekter i skolan barnkartor ekologi miljö lego architecture toolbox kulturminister gis blockholm nyfiken på hus god arkitektur baracker umeå 3d medinflytande gåturer kth i tensta universitetskurs region väst böcker ur magiska barnarkitekter youtube lekplats arkitektur och pedagogik äventyr building blocks byggarbetsplatsen livsmiljö uppleva arkitektur med sinnena centre pompidou geodetisk our sound space bagare jullovstips umeå arkitekturhögskola school award twitter mina kvarter arkitekturfestival arkitekturstudenter databas mooc mania teimouri engelska laila reppen ito juku civilingenjör och lärare universitet helsingborg durban2014 husby träklossar barnbok sandstad teknikämnet. usa sundbyberg bucky dome drömhus deltagande lärarhandledning norge spanien mentala kartor varberg #arkis arkitektur och barnrådet rebus reggio emilia internationellt pris lärande tidstypiskt arkeologi arkitektur på gymnasiet lärarutbildning halmstad placemaking europe samråd statens konstråd paris ung c
 
					 
					 
					 
					