Föredrag på Tom Tits
 
				På uppdrag av Vetenskapens Hus höll jag, på Tom Tits, i förra veckan ett föredrag för lärare på Kvickentorpsskolan kring hur människor upplever tunnlar (ett ämne jag forskat i) och hur samhällsplanering och arkitektur kan komma in i skolundervisningen. Hur barn och ungdomar kan delta i planering. Detta var ett led i det s.k. Tekniklyftet, då teknikämnet ska uppgraderas och bli ett undervisningsbart skolämne. Tom Tits är ett intressant museum i Södertälje, väl värt ett besök för alla dem som intresserar sig för arkitektur i skolan. Där finns massor med experiment, men även upplevelser av rumsformationer, färger, labyrinter, skalor, avstånd, höjder mm som ger spännande arkitekturupplevelser. Inte minst själva byggnaden, en gammal industrilokal, är intressant arkitektur. Gården, full med installationer, var också inspirerande. Barnen som var där for runt och hade jättekul, samtidigt som de lärde sig något.
						
							Kommentera gärna inlägget:						
					
								
								
						
							Senaste inlägg						
					
								
								
						
							Senaste kommentarer						
					
								
								- 
					Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..” 
- 
					Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..” 
- 
					Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen” 
- 
					Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?” 
- 
					noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt” 
						
							Bloggarkiv						
					
								
								
						
							Länkar						
					
								
								
						
							Etikettmoln						
					
								
								mentala kartor #arkis varberg formspråk spanien norge krönika olafur eliasson oss fototävling gatulabba teknikämnet. usa sandstad barnbok stadsutveckling un habitat arkitekturleksaker lärobok arkus filmfestival lekredskap mooc engelska mania teimouri malmö stad databas arkitekturstudenter arkitekturfestival mina kvarter twitter school award umeå arkitekturhögskola jullovstips framtiden statenskonstråd storbritannien fastighetsnytt montessori bostadsområde trafikfrågor building blocks äventyr tokyo lärmiljöer youtube magiska barnarkitekter universitetskurs böcker region väst gåturer kth i tensta barns perspektiv medinflytande 3d ämnesövergripande dialog tengbom pedagogiskt strawbees victoria & albert museum vaxholm epstein byggsatser barn och ungdomsbok lärarfortbildning tv arkeologi tidstypiskt barnböcker @arkitektens_oga reggio emilia rebus formas nätverksträff nätverksmöte pris uppsala remissvar itunes u podcast linköping blogg bee hållbart kth allthängersamman london gis architecture toolbox kunskapsöversikt lego chalmers skolbyggnader byggtjänst facebook arkis nätverk utemiljö barn och unga doktorsavhandling lärare arkitekturmuseet skolan architecture&children arkitekten regeringsuppdrag malmö uia wp architecture & children arkitekturgymnastik arkki examensarbete boende helsingfors arkitekturpolitik pepparkakshus danmark gåtur teknikämnet seminarium högstadiet förskolan internationellt hus arkis gymnasiet minecraft arkdes landskapsarkitektur barnkonsekvensanalys workshop tävling design läromedel utställning grundskolan stadsplanering arkitekturpedagogik samhällsplanering arkitektur barns delaktighet utbildning konferens artikel bok forskning göteborg modellbygge skolgård golden cubes awards film föredrag pedagogik arkitekturfilm arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik ungdomar metoddiskussion hemsida future city teknik spel internationell översikt hembygd byggteknik trafikverket boverket sveriges arkitekter rum trygghetsvandringar arkitekter uia fotografi tensta arkitekturskola slu gestaltad livsmiljö antologi arkitekturskola barn i staden hållbarhet konstruktion medborgardialog barnkonventionen built environment education offenligarummet miljö interaktiv hemsida östergötlandsmuseum gestaltning kulturminister blockholm djäknebergets förskola västerås stockholm förskolegård metoder gymnasieelever sandslott irland nomineringar nacka internationellt seminarium arkitekter i skolan barnkartor ekologi open city presentationer arkitektur och barnrådet internationellt pris lärande betong lund arkitektur på gymnasiet lärarutbildning halmstad placemaking europe samråd statens konstråd paris ung c nyfiken på hus god arkitektur baracker umeå archileaks almedalen barns utemiljö dokumentärfilm barns medverkan sluten grupp utomhuspedagogik. slu cecilia björk japan ur lekplats arkitektur och pedagogik andersbergsskolan lärmiljö byggarbetsplatsen livsmiljö uppleva arkitektur med sinnena centre pompidou geodetisk our sound space bagare köpenhamn västerås artiklar hem delaktighet kulurdepartementet kalmar barack dac nätverk närmiljö laila reppen ito juku civilingenjör och lärare universitet helsingborg durban2014 husby träklossar utställningar kupol rinkeby sundbyberg bucky dome drömhus deltagande lärarhandledning karlshamn friyta open house arquitectives ukraina
 
					 
					 
					