Room for Children's Participation?
Nu kan man ladda ner och läsa Kari Bjørka Hodnelands doktorsavhandling "Room for Children's Participation?" (2007) Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Avhandlingen handlar om en metod för att arbeta med arkitektur i skolundervisningen.Hon kallar metoden för MIABE, the Model for Increased Awareness of the Built Environment. Hon genomförde övningar med skolbarn i samarbete med lärare i Oslo. Tio år senare intervjuar hon några av skolbarnen om hur de upplevde den särskilda undervisningen som handlade om arkitektur och planering. Mycket läsvärd avhandling.
Ladda ner boken Kort sammanfattning av boken
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
mentala kartor #arkis varberg formspråk spanien norge lärarhandledning deltagande drömhus bucky dome sundbyberg teknikämnet. usa sandstad barnbok stadsutveckling un habitat arkitekturleksaker lärobok arkus filmfestival lekredskap närmiljö nätverk dac barack kalmar kulurdepartementet delaktighet hem artiklar västerås köpenhamn our sound space framtiden statenskonstråd storbritannien fastighetsnytt livsmiljö byggarbetsplatsen lärmiljö andersbergsskolan arkitektur och pedagogik lekplats lärmiljöer youtube magiska barnarkitekter utomhuspedagogik. slu sluten grupp barns medverkan dokumentärfilm barns utemiljö almedalen archileaks nyfiken på hus ämnesövergripande dialog tengbom ung c paris statens konstråd samråd placemaking europe halmstad lärarutbildning arkitektur på gymnasiet lund betong lärande internationellt pris reggio emilia rebus formas nätverksträff nätverksmöte pris internationellt seminarium nacka nomineringar irland sandslott gymnasieelever metoder förskolegård stockholm djäknebergets förskola västerås blockholm kulturminister gestaltning östergötlandsmuseum interaktiv hemsida miljö offenligarummet byggtjänst facebook konstruktion hållbarhet barn i staden arkitekturskola antologi gestaltad livsmiljö slu tensta arkitekturskola fotografi uia sveriges arkitekter uia wp architecture & children arkitekturgymnastik arkki boverket trafikverket byggteknik hembygd internationell översikt spel teknik future city hemsida metoddiskussion förskolan internationellt hus arkitekturfilm pedagogik föredrag golden cubes awards landskapsarkitektur skolgård modellbygge göteborg forskning bok artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan utställning läromedel design tävling workshop barnkonsekvensanalys film arkdes minecraft gymnasiet arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik ungdomar arkis högstadiet seminarium teknikämnet gåtur danmark pepparkakshus arkitekturpolitik helsingfors boende examensarbete rum trygghetsvandringar arkitekter malmö regeringsuppdrag arkitekten architecture&children skolan arkitekturmuseet lärare doktorsavhandling barn och unga utemiljö medborgardialog barnkonventionen skolbyggnader chalmers lego kunskapsöversikt architecture toolbox gis london allthängersamman kth hållbart arkis nätverk blogg linköping podcast itunes u remissvar uppsala built environment education arkitekter i skolan barnkartor ekologi open city presentationer @arkitektens_oga barnböcker tidstypiskt arkeologi tv lärarfortbildning barn och ungdomsbok byggsatser epstein vaxholm victoria & albert museum strawbees pedagogiskt god arkitektur baracker umeå 3d medinflytande barns perspektiv kth i tensta gåturer region väst böcker cecilia björk japan ur bee tokyo äventyr building blocks trafikfrågor bostadsområde montessori centre pompidou geodetisk uppleva arkitektur med sinnena bagare jullovstips umeå arkitekturhögskola school award twitter mina kvarter arkitekturfestival arkitekturstudenter databas malmö stad mania teimouri engelska laila reppen ito juku civilingenjör och lärare universitet helsingborg durban2014 husby träklossar utställningar kupol rinkeby fototävling gatulabba olafur eliasson krönika oss karlshamn friyta open house arquitectives ukraina