Room for Children's Participation?
Nu kan man ladda ner och läsa Kari Bjørka Hodnelands doktorsavhandling "Room for Children's Participation?" (2007) Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Avhandlingen handlar om en metod för att arbeta med arkitektur i skolundervisningen.Hon kallar metoden för MIABE, the Model for Increased Awareness of the Built Environment. Hon genomförde övningar med skolbarn i samarbete med lärare i Oslo. Tio år senare intervjuar hon några av skolbarnen om hur de upplevde den särskilda undervisningen som handlade om arkitektur och planering. Mycket läsvärd avhandling.
Ladda ner boken Kort sammanfattning av boken
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
andersbergsskolan trafikfrågor building blocks arkitektur och pedagogik bee tokyo cecilia björk youtube sluten grupp barns medverkan böcker barns utemiljö archileaks almedalen dialog tengbom ämnesövergripande pedagogiskt paris statens konstråd samråd placemaking europe halmstad byggsatser arkitektur på gymnasiet betong tv arkeologi @arkitektens_oga barnböcker rebus reggio emilia varberg ukraina spanien norge olafur eliasson lärarhandledning deltagande sundbyberg sandstad barnbok teknikämnet. usa stadsutveckling un habitat helsingborg arkitekturleksaker civilingenjör och lärare universitet laila reppen ito juku mania teimouri närmiljö arkitekturstudenter arkitekturfestival databas artiklar mina kvarter twitter jullovstips framtiden centre pompidou uppleva arkitektur med sinnena geodetisk bostadsområde montessori gymnasieelever arkis nätverk hållbart stockholm kth london gis architecture toolbox kunskapsöversikt lego formas nätverksträff nätverksmöte built environment education internationellt seminarium nomineringar remissvar sandslott podcast utemiljö barn och unga doktorsavhandling lärare chalmers skolbyggnader barnkonventionen medborgardialog malmö arkitekter arkitekturmuseet arkitekturgymnastik architecture&children tensta arkitekturskola fotografi rum examensarbete boende byggteknik hembygd internationell översikt helsingfors danmark future city hemsida teknik förskolan internationellt arkis gymnasiet utomhuspedagogik arkitekturodesignscentrum arkdes minecraft landskapsarkitektur skolgård modellbygge göteborg forskning utställning artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan bok läromedel design tävling workshop barnkonsekvensanalys film pedagogik föredrag hus golden cubes awards arkitekturfilm metoddiskussion ungdomar teknikämnet högstadiet seminarium spel gåtur trafikverket pepparkakshus arkitekturpolitik trygghetsvandringar boverket arkki regeringsuppdrag arkitekten slu skolan gestaltad livsmiljö uia wp architecture & children sveriges arkitekter uia facebook byggtjänst offenligarummet antologi arkitekturskola barn i staden hållbarhet konstruktion irland itunes u nacka uppsala pris arkitekter i skolan barnkartor ekologi miljö interaktiv hemsida östergötlandsmuseum gestaltning kulturminister blockholm djäknebergets förskola västerås förskolegård blogg linköping livsmiljö byggarbetsplatsen storbritannien statenskonstråd fastighetsnytt bagare umeå arkitekturhögskola köpenhamn hem school award kalmar barack kulurdepartementet engelska dac nätverk filmfestival lekredskap lärobok arkus durban2014 träklossar husby kupol rinkeby utställningar bucky dome fototävling krönika drömhus friyta karlshamn #arkis open house arquitectives open city presentationer lärande internationellt pris lund tidstypiskt lärarutbildning lärarfortbildning barn och ungdomsbok vaxholm epstein strawbees victoria & albert museum ung c baracker umeå god arkitektur medinflytande 3d dokumentärfilm kth i tensta utomhuspedagogik. slu region väst japan ur magiska barnarkitekter lärmiljöer lekplats metoder lärmiljö äventyr