Room for Children's Participation?
Nu kan man ladda ner och läsa Kari Bjørka Hodnelands doktorsavhandling "Room for Children's Participation?" (2007) Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Avhandlingen handlar om en metod för att arbeta med arkitektur i skolundervisningen.Hon kallar metoden för MIABE, the Model for Increased Awareness of the Built Environment. Hon genomförde övningar med skolbarn i samarbete med lärare i Oslo. Tio år senare intervjuar hon några av skolbarnen om hur de upplevde den särskilda undervisningen som handlade om arkitektur och planering. Mycket läsvärd avhandling.
Ladda ner boken Kort sammanfattning av boken
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
lärmiljö andersbergsskolan trafikfrågor arkitektur och pedagogik lekplats lärmiljöer magiska barnarkitekter ur böcker region väst utomhuspedagogik. slu barns utemiljö medinflytande 3d baracker god arkitektur umeå pedagogiskt strawbees victoria & albert museum vaxholm epstein byggsatser barn och ungdomsbok lärarfortbildning arkeologi tidstypiskt lund internationellt pris lärande presentationer open city arquitectives open house friyta karlshamn krönika olafur eliasson lärarhandledning fototävling kupol utställningar rinkeby träklossar husby durban2014 helsingborg universitet civilingenjör och lärare lekredskap filmfestival nätverk dac kalmar kulurdepartementet barack twitter school award hem jullovstips bagare geodetisk centre pompidou uppleva arkitektur med sinnena montessori bostadsområde gymnasieelever blogg hållbart stockholm kth blockholm kulturminister architecture toolbox kunskapsöversikt lego formas nätverksträff nätverksmöte built environment education internationellt seminarium remissvar nacka sandslott podcast utemiljö hållbarhet doktorsavhandling lärare chalmers skolbyggnader barnkonventionen facebook malmö arkitekter arkitekturmuseet arkitekturgymnastik architecture&children tensta arkitekturskola fotografi rum examensarbete boende byggteknik hembygd internationell översikt helsingfors danmark future city hemsida teknik förskolan internationellt arkis gymnasiet utomhuspedagogik arkitekturodesignscentrum föredrag minecraft landskapsarkitektur skolgård modellbygge göteborg forskning utställning artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan bok läromedel design tävling workshop barnkonsekvensanalys film pedagogik arkdes hus golden cubes awards arkitekturfilm metoddiskussion ungdomar teknikämnet högstadiet seminarium spel gåtur trafikverket pepparkakshus arkitekturpolitik trygghetsvandringar boverket arkki regeringsuppdrag arkitekten slu skolan gestaltad livsmiljö uia wp architecture & children sveriges arkitekter uia medborgardialog byggtjänst offenligarummet antologi arkitekturskola barn i staden barn och unga konstruktion irland itunes u nomineringar uppsala pris arkitekter i skolan barnkartor ekologi miljö interaktiv hemsida östergötlandsmuseum gis gestaltning london djäknebergets förskola västerås förskolegård arkis nätverk linköping byggarbetsplatsen livsmiljö statenskonstråd fastighetsnytt storbritannien framtiden umeå arkitekturhögskola köpenhamn mina kvarter artiklar databas arkitekturfestival arkitekturstudenter närmiljö mania teimouri engelska laila reppen ito juku arkus lärobok arkitekturleksaker un habitat stadsutveckling teknikämnet. usa barnbok sandstad sundbyberg bucky dome drömhus deltagande norge spanien ukraina varberg #arkis rebus reggio emilia @arkitektens_oga barnböcker tv betong arkitektur på gymnasiet lärarutbildning halmstad placemaking europe samråd statens konstråd paris ung c ämnesövergripande tengbom dialog almedalen archileaks dokumentärfilm kth i tensta barns medverkan sluten grupp youtube cecilia björk japan bee tokyo metoder äventyr building blocks