Utomhuspedagogik i SvD
I förra veckan hade Svenska Dagbladet en rad artiklar om Utomhuspedagogik. Lärare och forskare som arbetar med undervisning utomhus berättade hur bra detta fungerar för en bättre inlärning. Länk till artiklarna
Malin Sive har sedan i Expressen i söndags skåpat ut artiklarna och tycker det är löjligt att gå ut och klättra i träd för att lära sig saker. Hon hävdar att forskningen inte bevisar att det förbättrar lärandet. Synd att forskning om lärande som finns till exempel i USA på Harvard University inte trängt igenom bland svenska förståsigpåare. Howard Gardners åtta intelligenser kommer därifrån och man fortsätter i hans anda med forskning och undervisning i TfU Teaching for Understanding. I detta koncept ingår att gå ut och studera verkligheten, vilket både arkitekturpedagogik och utomhuspedagogik handlar om.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
pedagogiskt allthängersamman paris statens konstråd samråd placemaking europe halmstad lärarutbildning arkitektur på gymnasiet arkeologi tidstypiskt lärande internationellt pris reggio emilia rebus ukraina arquitectives open house friyta karlshamn formspråk krönika olafur eliasson oss fototävling gatulabba kupol utställningar rinkeby stadsutveckling un habitat arkitekturleksaker lärobok arkus filmfestival lekredskap närmiljö nätverk dac databas arkitekturstudenter arkitekturfestival mina kvarter twitter school award umeå arkitekturhögskola jullovstips bagare our sound space geodetisk centre pompidou uppleva arkitektur med sinnena livsmiljö byggarbetsplatsen building blocks äventyr metoder tokyo bee youtube magiska barnarkitekter ur böcker region väst dokumentärfilm barns utemiljö almedalen archileaks barns perspektiv ämnesövergripande dialog tengbom blockholm gis kulturminister architecture toolbox lego miljö ekologi barnkartor arkitekter i skolan built environment education uppsala nomineringar itunes u sandslott linköping blogg förskolegård stockholm kth hållbarhet doktorsavhandling lärare chalmers skolbyggnader barnkonventionen facebook utemiljö uia wp architecture & children gestaltad livsmiljö architecture&children tensta arkitekturskola fotografi uia sveriges arkitekter boverket trygghetsvandringar rum arkitekturpolitik pepparkakshus trafikverket byggteknik spel högstadiet teknikämnet seminarium internationellt arkis ungdomar hus arkitekturfilm arkdes golden cubes awards minecraft landskapsarkitektur skolgård tävling göteborg forskning bok artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan utställning läromedel design workshop modellbygge barnkonsekvensanalys film pedagogik föredrag gymnasiet arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik förskolan metoddiskussion hemsida future city teknik gåtur danmark helsingfors internationell översikt hembygd arkki arkitekturgymnastik boende examensarbete malmö regeringsuppdrag arkitekten slu skolan arkitekturmuseet arkitekter konstruktion medborgardialog byggtjänst offenligarummet antologi arkitekturskola barn i staden barn och unga djäknebergets förskola västerås hållbart arkis nätverk gymnasieelever irland podcast nacka remissvar internationellt seminarium pris nätverksmöte nätverksträff formas interaktiv hemsida kunskapsöversikt östergötlandsmuseum gestaltning london nyfiken på hus god arkitektur baracker umeå 3d medinflytande gåturer kth i tensta barns medverkan sluten grupp utomhuspedagogik. slu cecilia björk japan lärmiljöer lekplats arkitektur och pedagogik trafikfrågor andersbergsskolan lärmiljö bostadsområde montessori fastighetsnytt storbritannien statenskonstråd framtiden västerås köpenhamn delaktighet artiklar hem malmö stad kulurdepartementet kalmar barack mania teimouri engelska laila reppen ito juku civilingenjör och lärare universitet helsingborg durban2014 husby träklossar barnbok sandstad teknikämnet. usa sundbyberg bucky dome drömhus deltagande lärarhandledning norge spanien mentala kartor varberg #arkis open city presentationer @arkitektens_oga barnböcker tv betong lund lärarfortbildning barn och ungdomsbok byggsatser epstein vaxholm victoria & albert museum strawbees ung c