Kan barn visionera?
Läs här en intressant artikel om hur man arbetar med barn och unga i planeringen av det framtida Göteborg. Artikeln är publicerad i tidskriften PLAN nr 5-6 2013 och är skriven av Gerd Cruse Sondén och Lars Jonsson.
Lösnummer av tidskriften kan beställas via kansli@planering.org
Länk till artikeln
Man önskar lite stillsamt att fler kommuner ska ta efter. Finns det bra exempel vill vi gärna lyfta fram dem. Arkitekturpedagogen och ARKiS Sveriges Arkitekters arbetsgrupp för arkitekturpedagogik arbetar för att fler arkitekter och kommunala planerare ska engagera sig i samverkan med skolan i framåtsyftande projekt där barnen lär sig mer om sin stad och om planering och lärarna får inspiration att undervisa med närmiljön som läromedel.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
ito juku laila reppen närmiljö nätverk dac kalmar kulurdepartementet malmö stad hem artiklar delaktighet köpenhamn västerås bagare our sound space geodetisk centre pompidou uppleva arkitektur med sinnena livsmiljö byggarbetsplatsen building blocks äventyr arkitektur och pedagogik lekplats lärmiljöer magiska barnarkitekter ur böcker region väst utomhuspedagogik. slu kth i tensta gåturer medinflytande 3d ämnesövergripande dialog tengbom umeå ung c paris statens konstråd samråd placemaking europe halmstad lärarutbildning arkitektur på gymnasiet betong tv lärande internationellt pris reggio emilia rebus arkitektur och barnrådet #arkis varberg mentala kartor spanien norge lärarhandledning deltagande drömhus bucky dome sundbyberg teknikämnet. usa sandstad barnbok träklossar husby durban2014 helsingborg universitet civilingenjör och lärare uppsala nomineringar itunes u sandslott gymnasieelever blogg förskolegård stockholm kth blockholm gis kulturminister östergötlandsmuseum interaktiv hemsida miljö ekologi barnkartor arkitekter i skolan pris barnkonventionen facebook konstruktion barn och unga barn i staden arkitekturskola antologi offenligarummet skolan slu arkitekten regeringsuppdrag malmö uia wp architecture & children gestaltad livsmiljö arkki examensarbete boende arkitekturgymnastik arkitekturpolitik pepparkakshus trafikverket spel danmark future city hemsida teknik ungdomar metoddiskussion arkitekturfilm utomhuspedagogik arkitekturodesignscentrum föredrag minecraft landskapsarkitektur barnkonsekvensanalys workshop tävling design forskning utställning grundskolan stadsplanering arkitekturpedagogik samhällsplanering arkitektur barns delaktighet utbildning konferens artikel bok läromedel göteborg modellbygge skolgård golden cubes awards film pedagogik arkdes hus gymnasiet arkis internationellt förskolan högstadiet seminarium teknikämnet gåtur helsingfors internationell översikt hembygd byggteknik trygghetsvandringar boverket sveriges arkitekter rum arkitekturmuseet arkitekter uia fotografi tensta arkitekturskola architecture&children skolbyggnader chalmers lärare doktorsavhandling hållbarhet utemiljö arkis nätverk medborgardialog byggtjänst built environment education nätverksmöte nätverksträff formas lego kunskapsöversikt architecture toolbox gestaltning london allthängersamman djäknebergets förskola västerås hållbart metoder linköping irland podcast nacka remissvar internationellt seminarium arkus lärobok arkitekturleksaker un habitat stadsutveckling rinkeby utställningar kupol gatulabba fototävling oss olafur eliasson krönika formspråk karlshamn friyta open house arquitectives ukraina open city presentationer @arkitektens_oga barnböcker lund tidstypiskt arkeologi lärarfortbildning barn och ungdomsbok byggsatser epstein vaxholm victoria & albert museum strawbees pedagogiskt nyfiken på hus god arkitektur baracker barns perspektiv archileaks almedalen barns utemiljö dokumentärfilm barns medverkan sluten grupp youtube cecilia björk japan bee tokyo trafikfrågor andersbergsskolan lärmiljö bostadsområde montessori fastighetsnytt storbritannien statenskonstråd framtiden umeå arkitekturhögskola jullovstips mina kvarter school award twitter barack arkitekturfestival arkitekturstudenter databas mania teimouri engelska filmfestival lekredskap