Varför ska man använda arkitekturen, byggnader och platser i undervisningen?
Den byggda miljön finns tillgänglig överallt, alldeles gratis. Vi använder byggnader hela tiden och det är naturligt att använda dem i undervisningen. De kan både ge inspiration och de kan provocera. Klassrummet, skolan, skolgården, vägen till skolan – allt kan fungera som läromedel och en pedagogisk resurs. De kan utforskas och man kan få nya idéer. Bara på en gata kan man hitta byggnader från olika tidsepoker och med en mängd olika funktioner. Man kan därmed levandegöra det byggda kulturarvet.
Barnen tycker det är roligt att gå ut och studera närmiljön. Vad är vackert och vad är fult? Varför tycker man det? Barn lär sig saker på många olika sätt, att lära sig genom att uppleva med kroppen och alla sinnen, att känna och prova är stimulerande. Det kan stödja arbetsglädjen i barns och vuxnas lärande.
Det är viktigt för demokrati och medbestämmande – att barn och unga får insikter om och erfarenheter av att delta i samhällsplaneringen och hur den byggda miljön kan påverkas.
Det kan också ge teknikkunnande – praktiska erfarenheter av byggande och byggteknik kan befrämja teknik-, matematik- och naturvetenskapliga ämnen i skolan.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
ukraina arquitectives open house friyta karlshamn formspråk deltagande drömhus lärarhandledning fototävling gatulabba sandstad barnbok teknikämnet. usa stadsutveckling un habitat arkitekturleksaker lärobok arkus ito juku laila reppen närmiljö nätverk dac kalmar kulurdepartementet malmö stad hem artiklar delaktighet köpenhamn västerås bagare our sound space storbritannien fastighetsnytt statenskonstråd livsmiljö byggarbetsplatsen building blocks äventyr arkitektur och pedagogik lekplats lärmiljöer magiska barnarkitekter ur böcker region väst utomhuspedagogik. slu kth i tensta gåturer medinflytande 3d baracker god arkitektur nyfiken på hus ämnesövergripande ung c paris statens konstråd samråd placemaking europe halmstad lärarutbildning arkitektur på gymnasiet betong tv lärande internationellt pris reggio emilia rebus arkitektur och barnrådet ekologi barnkartor arkitekter i skolan pris uppsala nomineringar itunes u irland gymnasieelever blogg förskolegård stockholm kth london gestaltning gis östergötlandsmuseum interaktiv hemsida miljö offenligarummet byggtjänst medborgardialog arkis nätverk utemiljö hållbarhet doktorsavhandling lärare arkitekturmuseet skolan slu arkitekten regeringsuppdrag malmö uia wp architecture & children arkitekturgymnastik arkki examensarbete boende helsingfors arkitekturpolitik pepparkakshus danmark gåtur teknikämnet seminarium högstadiet förskolan internationellt hus arkis gymnasiet minecraft föredrag landskapsarkitektur barnkonsekvensanalys workshop tävling design läromedel utställning grundskolan stadsplanering arkitekturpedagogik samhällsplanering arkitektur barns delaktighet utbildning konferens artikel bok forskning göteborg modellbygge skolgård golden cubes awards film arkdes pedagogik arkitekturfilm arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik ungdomar metoddiskussion hemsida future city teknik spel internationell översikt hembygd byggteknik trafikverket boverket sveriges arkitekter rum trygghetsvandringar arkitekter uia fotografi tensta arkitekturskola architecture&children gestaltad livsmiljö antologi arkitekturskola barn i staden barn och unga konstruktion facebook barnkonventionen skolbyggnader chalmers lego kunskapsöversikt architecture toolbox kulturminister blockholm allthängersamman djäknebergets förskola västerås hållbart metoder linköping podcast sandslott nacka remissvar internationellt seminarium built environment education nätverksmöte nätverksträff formas open city presentationer @arkitektens_oga barnböcker lund tidstypiskt arkeologi lärarfortbildning barn och ungdomsbok byggsatser epstein vaxholm victoria & albert museum strawbees pedagogiskt umeå tengbom dialog barns perspektiv archileaks almedalen barns utemiljö dokumentärfilm barns medverkan sluten grupp youtube cecilia björk japan bee tokyo trafikfrågor andersbergsskolan lärmiljö bostadsområde montessori uppleva arkitektur med sinnena centre pompidou geodetisk framtiden umeå arkitekturhögskola jullovstips mina kvarter school award twitter barack arkitekturfestival arkitekturstudenter databas mania teimouri engelska filmfestival lekredskap civilingenjör och lärare universitet helsingborg durban2014 husby träklossar rinkeby utställningar kupol sundbyberg bucky dome oss olafur eliasson krönika norge spanien mentala kartor varberg #arkis