Varför ska man använda arkitekturen, byggnader och platser i undervisningen?
Den byggda miljön finns tillgänglig överallt, alldeles gratis. Vi använder byggnader hela tiden och det är naturligt att använda dem i undervisningen. De kan både ge inspiration och de kan provocera. Klassrummet, skolan, skolgården, vägen till skolan – allt kan fungera som läromedel och en pedagogisk resurs. De kan utforskas och man kan få nya idéer. Bara på en gata kan man hitta byggnader från olika tidsepoker och med en mängd olika funktioner. Man kan därmed levandegöra det byggda kulturarvet.
Barnen tycker det är roligt att gå ut och studera närmiljön. Vad är vackert och vad är fult? Varför tycker man det? Barn lär sig saker på många olika sätt, att lära sig genom att uppleva med kroppen och alla sinnen, att känna och prova är stimulerande. Det kan stödja arbetsglädjen i barns och vuxnas lärande.
Det är viktigt för demokrati och medbestämmande – att barn och unga får insikter om och erfarenheter av att delta i samhällsplaneringen och hur den byggda miljön kan påverkas.
Det kan också ge teknikkunnande – praktiska erfarenheter av byggande och byggteknik kan befrämja teknik-, matematik- och naturvetenskapliga ämnen i skolan.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
laila reppen ito juku mania teimouri närmiljö nätverk arkitekturfestival barack kalmar artiklar delaktighet hem jullovstips umeå arkitekturhögskola framtiden bagare fastighetsnytt statenskonstråd storbritannien byggarbetsplatsen livsmiljö äventyr lärmiljö arkitektur och pedagogik lärmiljöer lekplats cecilia björk youtube region väst utomhuspedagogik. slu sluten grupp gåturer kth i tensta barns perspektiv medinflytande god arkitektur nyfiken på hus ämnesövergripande dialog ung c statens konstråd paris placemaking europe samråd barn och ungdomsbok lärarfortbildning lärarutbildning tv arkeologi internationellt pris lärande rebus arkitektur och barnrådet presentationer open house ukraina arquitectives norge friyta olafur eliasson oss krönika fototävling gatulabba utställningar rinkeby kupol husby träklossar helsingborg arkitekturleksaker lärobok arkus uppsala nacka itunes u podcast linköping blogg förskolegård stockholm kth blockholm kulturminister gestaltning östergötlandsmuseum interaktiv hemsida miljö ekologi barnkartor nätverksmöte pris barnkonventionen medborgardialog konstruktion hållbarhet barn i staden arkitekturskola antologi offenligarummet skolan architecture&children arkitekten regeringsuppdrag malmö uia wp architecture & children gestaltad livsmiljö arkki examensarbete boende arkitekturgymnastik arkitekturpolitik pepparkakshus trafikverket spel danmark future city hemsida teknik ungdomar metoddiskussion arkitekturfilm utomhuspedagogik arkitekturodesignscentrum arkdes minecraft landskapsarkitektur barnkonsekvensanalys workshop tävling design forskning utställning grundskolan stadsplanering arkitekturpedagogik samhällsplanering arkitektur barns delaktighet utbildning konferens artikel bok läromedel göteborg modellbygge skolgård golden cubes awards film pedagogik föredrag hus gymnasiet arkis internationellt förskolan högstadiet seminarium teknikämnet gåtur helsingfors internationell översikt hembygd byggteknik trygghetsvandringar boverket sveriges arkitekter rum arkitekturmuseet arkitekter uia fotografi tensta arkitekturskola slu skolbyggnader chalmers lärare doktorsavhandling barn och unga utemiljö arkis nätverk facebook byggtjänst built environment education arkitekter i skolan nätverksträff formas lego kunskapsöversikt architecture toolbox gis london allthängersamman djäknebergets förskola västerås hållbart metoder gymnasieelever sandslott irland remissvar nomineringar internationellt seminarium universitet civilingenjör och lärare durban2014 stadsutveckling un habitat sandstad teknikämnet. usa barnbok bucky dome sundbyberg deltagande lärarhandledning drömhus spanien formspråk karlshamn #arkis mentala kartor varberg reggio emilia open city barnböcker @arkitektens_oga betong lund tidstypiskt arkitektur på gymnasiet byggsatser halmstad vaxholm epstein strawbees victoria & albert museum pedagogiskt baracker umeå tengbom archileaks almedalen 3d dokumentärfilm barns utemiljö böcker barns medverkan japan ur magiska barnarkitekter tokyo bee building blocks trafikfrågor andersbergsskolan montessori bostadsområde geodetisk uppleva arkitektur med sinnena centre pompidou our sound space köpenhamn västerås twitter mina kvarter school award arkitekturstudenter databas malmö stad kulurdepartementet engelska dac lekredskap filmfestival