Varför ska man använda arkitekturen, byggnader och platser i undervisningen?
Den byggda miljön finns tillgänglig överallt, alldeles gratis. Vi använder byggnader hela tiden och det är naturligt att använda dem i undervisningen. De kan både ge inspiration och de kan provocera. Klassrummet, skolan, skolgården, vägen till skolan – allt kan fungera som läromedel och en pedagogisk resurs. De kan utforskas och man kan få nya idéer. Bara på en gata kan man hitta byggnader från olika tidsepoker och med en mängd olika funktioner. Man kan därmed levandegöra det byggda kulturarvet.
Barnen tycker det är roligt att gå ut och studera närmiljön. Vad är vackert och vad är fult? Varför tycker man det? Barn lär sig saker på många olika sätt, att lära sig genom att uppleva med kroppen och alla sinnen, att känna och prova är stimulerande. Det kan stödja arbetsglädjen i barns och vuxnas lärande.
Det är viktigt för demokrati och medbestämmande – att barn och unga får insikter om och erfarenheter av att delta i samhällsplaneringen och hur den byggda miljön kan påverkas.
Det kan också ge teknikkunnande – praktiska erfarenheter av byggande och byggteknik kan befrämja teknik-, matematik- och naturvetenskapliga ämnen i skolan.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
lärmiljö andersbergsskolan trafikfrågor tokyo lärmiljöer japan cecilia björk utomhuspedagogik. slu sluten grupp barns medverkan dokumentärfilm barns utemiljö almedalen archileaks barns perspektiv ämnesövergripande dialog tengbom pedagogiskt strawbees victoria & albert museum vaxholm epstein byggsatser barn och ungdomsbok lärarfortbildning lund betong tv barnböcker @arkitektens_oga presentationer open city ukraina arquitectives open house friyta karlshamn formspråk krönika olafur eliasson oss fototävling gatulabba kupol utställningar rinkeby stadsutveckling un habitat arkitekturleksaker lärobok arkus filmfestival lekredskap närmiljö nätverk dac barack kalmar kulurdepartementet malmö stad hem artiklar delaktighet köpenhamn västerås framtiden statenskonstråd storbritannien fastighetsnytt montessori bostadsområde linköping blogg bee hållbart djäknebergets förskola västerås allthängersamman london gestaltning östergötlandsmuseum kunskapsöversikt interaktiv hemsida formas nätverksträff nätverksmöte pris uppsala nomineringar itunes u sandslott arkis nätverk utemiljö hållbarhet doktorsavhandling lärare chalmers skolbyggnader byggtjänst medborgardialog uia arkitekter arkitekturmuseet skolan slu arkitekten regeringsuppdrag arkki examensarbete boende arkitekturgymnastik arkitekturpolitik pepparkakshus trafikverket gåtur spel seminarium högstadiet teknikämnet ungdomar metoddiskussion gymnasiet hus arkis föredrag minecraft film barnkonsekvensanalys workshop tävling design läromedel bok grundskolan stadsplanering arkitekturpedagogik samhällsplanering arkitektur barns delaktighet utbildning konferens artikel utställning forskning göteborg modellbygge skolgård landskapsarkitektur golden cubes awards pedagogik arkdes arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik arkitekturfilm internationellt förskolan teknik hemsida future city danmark helsingfors internationell översikt hembygd byggteknik trygghetsvandringar boverket sveriges arkitekter rum fotografi tensta arkitekturskola architecture&children gestaltad livsmiljö uia wp architecture & children malmö facebook barnkonventionen built environment education offenligarummet antologi arkitekturskola barn i staden barn och unga konstruktion irland podcast nacka remissvar internationellt seminarium arkitekter i skolan barnkartor ekologi miljö lego architecture toolbox kulturminister gis blockholm kth stockholm förskolegård metoder gymnasieelever byggarbetsplatsen livsmiljö uppleva arkitektur med sinnena centre pompidou geodetisk our sound space bagare jullovstips umeå arkitekturhögskola school award twitter mina kvarter arkitekturfestival arkitekturstudenter databas mooc mania teimouri engelska laila reppen ito juku civilingenjör och lärare universitet helsingborg durban2014 husby träklossar barnbok sandstad teknikämnet. usa sundbyberg bucky dome drömhus deltagande lärarhandledning norge spanien mentala kartor varberg #arkis arkitektur och barnrådet rebus reggio emilia internationellt pris lärande tidstypiskt arkeologi arkitektur på gymnasiet lärarutbildning halmstad placemaking europe samråd statens konstråd paris ung c nyfiken på hus god arkitektur baracker umeå 3d medinflytande gåturer kth i tensta universitetskurs region väst böcker ur magiska barnarkitekter youtube lekplats arkitektur och pedagogik äventyr building blocks