ARKiS syns internationellt
ARKiS hade ett möte den 26 januari 2016 och vi hade då besök av Marta Brković en serbisk arkitekt som doktorerat inom vårt ämnesområde på University of Sheffield. Vårt arbete väcker intresse internationellt, mycket på grund av vårt engagemang i UIA WP Architecture & Children.
Marta ville träffa oss och intervjua oss om hur vi arbetar med arkitektur i skolan och hur förbundet Sveriges Arkitekter satsar på frågan. Hon samlar nu kunskap om hur arkitektförbunden i Europa engagerar sig i frågan om arkitektur i skolan, för att skriva om det i en antologi "Built Environment Education for Children - Policy and Practice".
Hon ägnade hela föregående dag åt att intervjua och följa Madeléne Beckman på ArkDes för att i en annan studie jämföra hur museer runt om i världen arbetar med och tillämpar arkitekturpedagogik. En vetenskaplig artikel "Built Environment Education for Children - Museums in Focus”, som är tänkt att ingå i antologin.
Vi berättade om vårt arbete och vårt engagemang i den världsomspännande UIA-tävlingen Golden Cubes Awards. Vårt nätverk med både arkitekter, lärare, pedagoger, miljöpsykologer, forskare m.fl. togs upp. Den pågående remissen kring en ny arkitekturpolitik berättade vi om och om våra preliminära ställningstaganden i vårt remissvar. När Marta sedan lämnade oss hade vi en djupare diskussion i arbetsgruppen kring remissvaret.
På bilden från vänster: Julia Samberg vår nya studentrepresentant, Nina Maanmies studentsamordnare på kansliet, Marta Brkovic vår gäst från Serbien, Elisabet Norin ArkDes, Suzanne de Laval ARKiS ordförande, Mie Svennberg arkitekturkonsulent i Gbg, Elin Madsen Fojab i Malmö, Madeléne Beckman ArkDes, Magnus Löfvenberg Fredrika Bremergymnasiet.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
filmfestival lekredskap närmiljö nätverk dac databas arkitekturstudenter arkitekturfestival mina kvarter twitter school award umeå arkitekturhögskola jullovstips bagare our sound space geodetisk centre pompidou uppleva arkitektur med sinnena livsmiljö byggarbetsplatsen lärmiljö andersbergsskolan arkitektur och pedagogik lekplats lärmiljöer japan cecilia björk utomhuspedagogik. slu sluten grupp barns medverkan kth i tensta gåturer medinflytande 3d umeå baracker god arkitektur nyfiken på hus ung c paris statens konstråd samråd placemaking europe halmstad lärarutbildning arkitektur på gymnasiet lund betong lärande internationellt pris reggio emilia rebus arkitektur och barnrådet #arkis varberg mentala kartor spanien norge lärarhandledning deltagande drömhus bucky dome sundbyberg rinkeby kupol utställningar träklossar husby durban2014 helsingborg universitet civilingenjör och lärare uppsala nomineringar itunes u podcast linköping blogg förskolegård stockholm kth blockholm kulturminister gestaltning architecture toolbox lego miljö ekologi barnkartor arkitekter i skolan built environment education barnkonventionen medborgardialog konstruktion hållbarhet barn i staden arkitekturskola antologi offenligarummet skolan slu arkitekten regeringsuppdrag malmö uia wp architecture & children gestaltad livsmiljö arkki examensarbete boende arkitekturgymnastik arkitekturpolitik pepparkakshus trafikverket spel danmark future city hemsida teknik ungdomar metoddiskussion arkitekturfilm utomhuspedagogik arkitekturodesignscentrum föredrag minecraft landskapsarkitektur barnkonsekvensanalys workshop tävling design forskning utställning grundskolan stadsplanering arkitekturpedagogik samhällsplanering arkitektur barns delaktighet utbildning konferens artikel bok läromedel göteborg modellbygge skolgård golden cubes awards film pedagogik arkdes hus gymnasiet arkis internationellt förskolan högstadiet seminarium teknikämnet gåtur helsingfors internationell översikt hembygd byggteknik trygghetsvandringar boverket sveriges arkitekter rum arkitekturmuseet arkitekter uia fotografi tensta arkitekturskola architecture&children skolbyggnader chalmers lärare doktorsavhandling barn och unga utemiljö arkis nätverk facebook byggtjänst pris nätverksmöte nätverksträff formas interaktiv hemsida kunskapsöversikt östergötlandsmuseum gis london allthängersamman djäknebergets förskola västerås hållbart metoder gymnasieelever sandslott irland nacka remissvar internationellt seminarium arkus lärobok arkitekturleksaker un habitat stadsutveckling barnbok sandstad teknikämnet. usa gatulabba fototävling oss olafur eliasson krönika formspråk karlshamn friyta open house arquitectives ukraina open city presentationer @arkitektens_oga barnböcker tidstypiskt arkeologi tv lärarfortbildning barn och ungdomsbok byggsatser epstein vaxholm victoria & albert museum strawbees pedagogiskt tengbom dialog ämnesövergripande barns perspektiv archileaks almedalen barns utemiljö dokumentärfilm region väst böcker ur magiska barnarkitekter youtube bee tokyo äventyr building blocks trafikfrågor bostadsområde montessori fastighetsnytt storbritannien statenskonstråd framtiden västerås köpenhamn delaktighet artiklar hem malmö stad kulurdepartementet kalmar barack mania teimouri engelska laila reppen ito juku