ARKiS syns internationellt
ARKiS hade ett möte den 26 januari 2016 och vi hade då besök av Marta Brković en serbisk arkitekt som doktorerat inom vårt ämnesområde på University of Sheffield. Vårt arbete väcker intresse internationellt, mycket på grund av vårt engagemang i UIA WP Architecture & Children.
Marta ville träffa oss och intervjua oss om hur vi arbetar med arkitektur i skolan och hur förbundet Sveriges Arkitekter satsar på frågan. Hon samlar nu kunskap om hur arkitektförbunden i Europa engagerar sig i frågan om arkitektur i skolan, för att skriva om det i en antologi "Built Environment Education for Children - Policy and Practice".
Hon ägnade hela föregående dag åt att intervjua och följa Madeléne Beckman på ArkDes för att i en annan studie jämföra hur museer runt om i världen arbetar med och tillämpar arkitekturpedagogik. En vetenskaplig artikel "Built Environment Education for Children - Museums in Focus”, som är tänkt att ingå i antologin.
Vi berättade om vårt arbete och vårt engagemang i den världsomspännande UIA-tävlingen Golden Cubes Awards. Vårt nätverk med både arkitekter, lärare, pedagoger, miljöpsykologer, forskare m.fl. togs upp. Den pågående remissen kring en ny arkitekturpolitik berättade vi om och om våra preliminära ställningstaganden i vårt remissvar. När Marta sedan lämnade oss hade vi en djupare diskussion i arbetsgruppen kring remissvaret.
På bilden från vänster: Julia Samberg vår nya studentrepresentant, Nina Maanmies studentsamordnare på kansliet, Marta Brkovic vår gäst från Serbien, Elisabet Norin ArkDes, Suzanne de Laval ARKiS ordförande, Mie Svennberg arkitekturkonsulent i Gbg, Elin Madsen Fojab i Malmö, Madeléne Beckman ArkDes, Magnus Löfvenberg Fredrika Bremergymnasiet.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
ito juku laila reppen engelska mania teimouri närmiljö arkitekturstudenter arkitekturfestival databas artiklar mina kvarter köpenhamn umeå arkitekturhögskola framtiden storbritannien fastighetsnytt statenskonstråd bostadsområde montessori andersbergsskolan trafikfrågor metoder tokyo bee japan cecilia björk youtube sluten grupp barns medverkan kth i tensta dokumentärfilm archileaks almedalen dialog tengbom ämnesövergripande ung c paris statens konstråd epstein vaxholm halmstad lärarutbildning arkitektur på gymnasiet tidstypiskt lund barnböcker @arkitektens_oga reggio emilia rebus #arkis varberg ukraina spanien norge deltagande drömhus bucky dome sundbyberg utställningar rinkeby kupol stadsutveckling un habitat helsingborg universitet civilingenjör och lärare internationellt seminarium remissvar nacka sandslott podcast linköping arkis nätverk förskolegård djäknebergets förskola västerås london gestaltning gis östergötlandsmuseum interaktiv hemsida miljö ekologi barnkartor arkitekter i skolan pris barnkonventionen facebook utemiljö hållbarhet doktorsavhandling lärare chalmers skolbyggnader architecture&children tensta arkitekturskola fotografi uia sveriges arkitekter uia wp architecture & children gestaltad livsmiljö rum examensarbete boende byggteknik hembygd internationell översikt helsingfors gåtur teknikämnet seminarium högstadiet arkis ungdomar metoddiskussion gymnasiet utomhuspedagogik arkitekturodesignscentrum föredrag minecraft landskapsarkitektur skolgård modellbygge göteborg läromedel bok artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan utställning forskning design tävling workshop barnkonsekvensanalys film pedagogik arkdes hus golden cubes awards arkitekturfilm internationellt förskolan teknik hemsida future city danmark spel trafikverket pepparkakshus arkitekturpolitik trygghetsvandringar boverket arkki arkitekturgymnastik arkitekturmuseet arkitekter malmö regeringsuppdrag arkitekten slu skolan offenligarummet antologi arkitekturskola barn i staden barn och unga konstruktion medborgardialog byggtjänst built environment education nätverksmöte nätverksträff formas lego kunskapsöversikt architecture toolbox kulturminister blockholm kth stockholm hållbart blogg gymnasieelever irland itunes u nomineringar uppsala lärobok arkus durban2014 arkitekturleksaker husby träklossar teknikämnet. usa barnbok sandstad fototävling lärarhandledning olafur eliasson krönika karlshamn friyta open house arquitectives open city presentationer lärande internationellt pris arkeologi tv betong lärarfortbildning barn och ungdomsbok byggsatser placemaking europe samråd victoria & albert museum strawbees pedagogiskt umeå god arkitektur baracker 3d medinflytande barns utemiljö utomhuspedagogik. slu region väst böcker ur magiska barnarkitekter lärmiljöer lekplats arkitektur och pedagogik lärmiljö äventyr building blocks byggarbetsplatsen livsmiljö uppleva arkitektur med sinnena centre pompidou geodetisk bagare jullovstips hem school award twitter barack kulurdepartementet kalmar dac nätverk filmfestival lekredskap