ARKiS syns internationellt
ARKiS hade ett möte den 26 januari 2016 och vi hade då besök av Marta Brković en serbisk arkitekt som doktorerat inom vårt ämnesområde på University of Sheffield. Vårt arbete väcker intresse internationellt, mycket på grund av vårt engagemang i UIA WP Architecture & Children.
Marta ville träffa oss och intervjua oss om hur vi arbetar med arkitektur i skolan och hur förbundet Sveriges Arkitekter satsar på frågan. Hon samlar nu kunskap om hur arkitektförbunden i Europa engagerar sig i frågan om arkitektur i skolan, för att skriva om det i en antologi "Built Environment Education for Children - Policy and Practice".
Hon ägnade hela föregående dag åt att intervjua och följa Madeléne Beckman på ArkDes för att i en annan studie jämföra hur museer runt om i världen arbetar med och tillämpar arkitekturpedagogik. En vetenskaplig artikel "Built Environment Education for Children - Museums in Focus”, som är tänkt att ingå i antologin.
Vi berättade om vårt arbete och vårt engagemang i den världsomspännande UIA-tävlingen Golden Cubes Awards. Vårt nätverk med både arkitekter, lärare, pedagoger, miljöpsykologer, forskare m.fl. togs upp. Den pågående remissen kring en ny arkitekturpolitik berättade vi om och om våra preliminära ställningstaganden i vårt remissvar. När Marta sedan lämnade oss hade vi en djupare diskussion i arbetsgruppen kring remissvaret.
På bilden från vänster: Julia Samberg vår nya studentrepresentant, Nina Maanmies studentsamordnare på kansliet, Marta Brkovic vår gäst från Serbien, Elisabet Norin ArkDes, Suzanne de Laval ARKiS ordförande, Mie Svennberg arkitekturkonsulent i Gbg, Elin Madsen Fojab i Malmö, Madeléne Beckman ArkDes, Magnus Löfvenberg Fredrika Bremergymnasiet.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
ukraina arquitectives open house spanien norge krönika olafur eliasson bucky dome sundbyberg rinkeby kupol utställningar träklossar husby durban2014 civilingenjör och lärare universitet laila reppen ito juku närmiljö nätverk dac databas arkitekturstudenter arkitekturfestival hem artiklar umeå arkitekturhögskola jullovstips framtiden statenskonstråd storbritannien fastighetsnytt montessori bostadsområde trafikfrågor building blocks arkitektur och pedagogik lärmiljöer lekplats cecilia björk youtube magiska barnarkitekter böcker region väst dokumentärfilm barns utemiljö medinflytande 3d ämnesövergripande dialog tengbom ung c strawbees victoria & albert museum vaxholm epstein byggsatser arkitektur på gymnasiet lärarfortbildning tv arkeologi lärande internationellt pris reggio emilia rebus formas nätverksträff nätverksmöte pris internationellt seminarium nacka nomineringar irland sandslott gymnasieelever arkis nätverk hållbart kth blockholm kulturminister gestaltning östergötlandsmuseum interaktiv hemsida miljö offenligarummet byggtjänst facebook konstruktion hållbarhet barn i staden arkitekturskola antologi gestaltad livsmiljö skolan architecture&children arkitekten regeringsuppdrag malmö arkitekter trygghetsvandringar arkki boverket trafikverket byggteknik hembygd internationell översikt spel teknik future city hemsida metoddiskussion förskolan internationellt hus arkitekturfilm golden cubes awards minecraft arkdes landskapsarkitektur skolgård modellbygge göteborg forskning bok artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan utställning läromedel design tävling workshop barnkonsekvensanalys film föredrag pedagogik gymnasiet arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik ungdomar arkis högstadiet seminarium teknikämnet gåtur danmark pepparkakshus arkitekturpolitik helsingfors boende examensarbete rum uia wp architecture & children sveriges arkitekter uia fotografi tensta arkitekturskola slu arkitekturgymnastik arkitekturmuseet lärare doktorsavhandling barn och unga utemiljö medborgardialog barnkonventionen skolbyggnader chalmers lego kunskapsöversikt architecture toolbox gis london djäknebergets förskola västerås stockholm förskolegård blogg linköping podcast itunes u remissvar uppsala built environment education arkitekter i skolan barnkartor ekologi open city presentationer @arkitektens_oga barnböcker betong lund tidstypiskt lärarutbildning halmstad barn och ungdomsbok samråd placemaking europe paris statens konstråd pedagogiskt god arkitektur baracker umeå archileaks almedalen kth i tensta barns medverkan sluten grupp utomhuspedagogik. slu japan ur bee tokyo metoder andersbergsskolan lärmiljö äventyr livsmiljö byggarbetsplatsen centre pompidou geodetisk uppleva arkitektur med sinnena bagare köpenhamn school award twitter mina kvarter kulurdepartementet kalmar barack mania teimouri engelska lekredskap filmfestival arkus lärobok arkitekturleksaker helsingborg stadsutveckling un habitat sandstad teknikämnet. usa barnbok fototävling drömhus deltagande lärarhandledning karlshamn friyta varberg #arkis