ARKiS syns internationellt
ARKiS hade ett möte den 26 januari 2016 och vi hade då besök av Marta Brković en serbisk arkitekt som doktorerat inom vårt ämnesområde på University of Sheffield. Vårt arbete väcker intresse internationellt, mycket på grund av vårt engagemang i UIA WP Architecture & Children.
Marta ville träffa oss och intervjua oss om hur vi arbetar med arkitektur i skolan och hur förbundet Sveriges Arkitekter satsar på frågan. Hon samlar nu kunskap om hur arkitektförbunden i Europa engagerar sig i frågan om arkitektur i skolan, för att skriva om det i en antologi "Built Environment Education for Children - Policy and Practice".
Hon ägnade hela föregående dag åt att intervjua och följa Madeléne Beckman på ArkDes för att i en annan studie jämföra hur museer runt om i världen arbetar med och tillämpar arkitekturpedagogik. En vetenskaplig artikel "Built Environment Education for Children - Museums in Focus”, som är tänkt att ingå i antologin.
Vi berättade om vårt arbete och vårt engagemang i den världsomspännande UIA-tävlingen Golden Cubes Awards. Vårt nätverk med både arkitekter, lärare, pedagoger, miljöpsykologer, forskare m.fl. togs upp. Den pågående remissen kring en ny arkitekturpolitik berättade vi om och om våra preliminära ställningstaganden i vårt remissvar. När Marta sedan lämnade oss hade vi en djupare diskussion i arbetsgruppen kring remissvaret.
På bilden från vänster: Julia Samberg vår nya studentrepresentant, Nina Maanmies studentsamordnare på kansliet, Marta Brkovic vår gäst från Serbien, Elisabet Norin ArkDes, Suzanne de Laval ARKiS ordförande, Mie Svennberg arkitekturkonsulent i Gbg, Elin Madsen Fojab i Malmö, Madeléne Beckman ArkDes, Magnus Löfvenberg Fredrika Bremergymnasiet.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
lekredskap filmfestival nätverk dac engelska kulurdepartementet malmö stad databas artiklar delaktighet hem köpenhamn västerås framtiden bagare centre pompidou uppleva arkitektur med sinnena geodetisk bostadsområde montessori äventyr lärmiljö arkitektur och pedagogik bee tokyo cecilia björk youtube sluten grupp barns medverkan böcker barns utemiljö dokumentärfilm 3d almedalen dialog tengbom umeå baracker ung c victoria & albert museum strawbees epstein vaxholm barn och ungdomsbok lärarfortbildning lärarutbildning tidstypiskt lund internationellt pris lärande presentationer open city reggio emilia varberg mentala kartor #arkis karlshamn formspråk deltagande drömhus lärarhandledning fototävling gatulabba sandstad barnbok teknikämnet. usa stadsutveckling un habitat helsingborg arkitekturleksaker civilingenjör och lärare universitet uppsala nacka itunes u irland gymnasieelever metoder hållbart stockholm kth london kulturminister gestaltning östergötlandsmuseum interaktiv hemsida miljö ekologi barnkartor arkitekter i skolan pris barnkonventionen facebook konstruktion barn och unga barn i staden arkitekturskola antologi offenligarummet skolan slu arkitekten regeringsuppdrag malmö uia wp architecture & children gestaltad livsmiljö arkki examensarbete boende arkitekturgymnastik arkitekturpolitik pepparkakshus trafikverket spel danmark future city hemsida teknik ungdomar metoddiskussion arkitekturfilm utomhuspedagogik arkitekturodesignscentrum arkdes minecraft landskapsarkitektur barnkonsekvensanalys workshop tävling design forskning utställning grundskolan stadsplanering arkitekturpedagogik samhällsplanering arkitektur barns delaktighet utbildning konferens artikel bok läromedel göteborg modellbygge skolgård golden cubes awards film pedagogik föredrag hus gymnasiet arkis internationellt förskolan högstadiet seminarium teknikämnet gåtur helsingfors internationell översikt hembygd byggteknik trygghetsvandringar boverket sveriges arkitekter rum arkitekturmuseet arkitekter uia fotografi tensta arkitekturskola architecture&children skolbyggnader chalmers lärare doktorsavhandling hållbarhet utemiljö arkis nätverk medborgardialog byggtjänst built environment education nätverksmöte nätverksträff formas lego kunskapsöversikt architecture toolbox gis blockholm allthängersamman djäknebergets förskola västerås förskolegård blogg linköping podcast sandslott remissvar nomineringar internationellt seminarium lärobok arkus durban2014 träklossar husby kupol rinkeby utställningar bucky dome sundbyberg krönika oss olafur eliasson friyta norge spanien ukraina open house arquitectives arkitektur och barnrådet rebus barnböcker @arkitektens_oga arkeologi tv betong arkitektur på gymnasiet byggsatser halmstad placemaking europe samråd statens konstråd paris pedagogiskt ämnesövergripande nyfiken på hus god arkitektur medinflytande barns perspektiv archileaks gåturer kth i tensta utomhuspedagogik. slu region väst japan ur magiska barnarkitekter lärmiljöer lekplats building blocks trafikfrågor andersbergsskolan byggarbetsplatsen livsmiljö statenskonstråd fastighetsnytt storbritannien our sound space umeå arkitekturhögskola jullovstips twitter mina kvarter school award kalmar barack arkitekturfestival arkitekturstudenter närmiljö mania teimouri ito juku laila reppen