ARKiS syns internationellt
ARKiS hade ett möte den 26 januari 2016 och vi hade då besök av Marta Brković en serbisk arkitekt som doktorerat inom vårt ämnesområde på University of Sheffield. Vårt arbete väcker intresse internationellt, mycket på grund av vårt engagemang i UIA WP Architecture & Children.
Marta ville träffa oss och intervjua oss om hur vi arbetar med arkitektur i skolan och hur förbundet Sveriges Arkitekter satsar på frågan. Hon samlar nu kunskap om hur arkitektförbunden i Europa engagerar sig i frågan om arkitektur i skolan, för att skriva om det i en antologi "Built Environment Education for Children - Policy and Practice".
Hon ägnade hela föregående dag åt att intervjua och följa Madeléne Beckman på ArkDes för att i en annan studie jämföra hur museer runt om i världen arbetar med och tillämpar arkitekturpedagogik. En vetenskaplig artikel "Built Environment Education for Children - Museums in Focus”, som är tänkt att ingå i antologin.
Vi berättade om vårt arbete och vårt engagemang i den världsomspännande UIA-tävlingen Golden Cubes Awards. Vårt nätverk med både arkitekter, lärare, pedagoger, miljöpsykologer, forskare m.fl. togs upp. Den pågående remissen kring en ny arkitekturpolitik berättade vi om och om våra preliminära ställningstaganden i vårt remissvar. När Marta sedan lämnade oss hade vi en djupare diskussion i arbetsgruppen kring remissvaret.
På bilden från vänster: Julia Samberg vår nya studentrepresentant, Nina Maanmies studentsamordnare på kansliet, Marta Brkovic vår gäst från Serbien, Elisabet Norin ArkDes, Suzanne de Laval ARKiS ordförande, Mie Svennberg arkitekturkonsulent i Gbg, Elin Madsen Fojab i Malmö, Madeléne Beckman ArkDes, Magnus Löfvenberg Fredrika Bremergymnasiet.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
filmfestival lekredskap närmiljö nätverk dac databas arkitekturstudenter arkitekturfestival twitter school award köpenhamn nomineringar bagare statenskonstråd storbritannien fastighetsnytt livsmiljö byggarbetsplatsen building blocks äventyr metoder tokyo bee youtube magiska barnarkitekter ur böcker region väst dokumentärfilm barns utemiljö medinflytande 3d baracker god arkitektur umeå ung c paris vaxholm epstein byggsatser barn och ungdomsbok lärarfortbildning lund betong tv barnböcker @arkitektens_oga presentationer open city #arkis varberg friyta karlshamn lärarhandledning deltagande drömhus fototävling teknikämnet. usa sandstad barnbok träklossar husby durban2014 helsingborg universitet civilingenjör och lärare uppsala nacka podcast irland gymnasieelever arkis nätverk hållbart djäknebergets förskola västerås blockholm gis kulturminister architecture toolbox lego miljö ekologi barnkartor arkitekter i skolan built environment education barnkonventionen facebook utemiljö hållbarhet doktorsavhandling lärare chalmers skolbyggnader architecture&children tensta arkitekturskola fotografi uia sveriges arkitekter uia wp architecture & children gestaltad livsmiljö rum examensarbete boende byggteknik hembygd internationell översikt helsingfors gåtur teknikämnet seminarium högstadiet arkis ungdomar golden cubes awards arkitekturfilm utomhuspedagogik arkitekturodesignscentrum föredrag minecraft landskapsarkitektur skolgård modellbygge göteborg läromedel bok artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan utställning forskning design tävling workshop barnkonsekvensanalys film pedagogik arkdes hus gymnasiet metoddiskussion internationellt förskolan teknik hemsida future city danmark spel trafikverket pepparkakshus arkitekturpolitik trygghetsvandringar boverket arkki arkitekturgymnastik arkitekturmuseet arkitekter malmö regeringsuppdrag arkitekten slu skolan offenligarummet antologi arkitekturskola barn i staden barn och unga konstruktion medborgardialog byggtjänst pris nätverksmöte nätverksträff formas interaktiv hemsida kunskapsöversikt östergötlandsmuseum gestaltning london kth stockholm förskolegård blogg linköping sandslott itunes u remissvar internationellt seminarium arkus lärobok arkitekturleksaker un habitat stadsutveckling rinkeby utställningar kupol sundbyberg bucky dome olafur eliasson krönika norge spanien open house arquitectives ukraina rebus reggio emilia internationellt pris lärande tidstypiskt arkeologi arkitektur på gymnasiet lärarutbildning halmstad placemaking europe samråd victoria & albert museum strawbees pedagogiskt tengbom dialog ämnesövergripande archileaks almedalen kth i tensta barns medverkan sluten grupp utomhuspedagogik. slu cecilia björk japan lärmiljöer lekplats arkitektur och pedagogik trafikfrågor andersbergsskolan lärmiljö bostadsområde montessori centre pompidou geodetisk framtiden umeå arkitekturhögskola jullovstips mina kvarter artiklar hem kulurdepartementet kalmar barack mania teimouri engelska laila reppen ito juku