ARKiS syns internationellt
ARKiS hade ett möte den 26 januari 2016 och vi hade då besök av Marta Brković en serbisk arkitekt som doktorerat inom vårt ämnesområde på University of Sheffield. Vårt arbete väcker intresse internationellt, mycket på grund av vårt engagemang i UIA WP Architecture & Children.
Marta ville träffa oss och intervjua oss om hur vi arbetar med arkitektur i skolan och hur förbundet Sveriges Arkitekter satsar på frågan. Hon samlar nu kunskap om hur arkitektförbunden i Europa engagerar sig i frågan om arkitektur i skolan, för att skriva om det i en antologi "Built Environment Education for Children - Policy and Practice".
Hon ägnade hela föregående dag åt att intervjua och följa Madeléne Beckman på ArkDes för att i en annan studie jämföra hur museer runt om i världen arbetar med och tillämpar arkitekturpedagogik. En vetenskaplig artikel "Built Environment Education for Children - Museums in Focus”, som är tänkt att ingå i antologin.
Vi berättade om vårt arbete och vårt engagemang i den världsomspännande UIA-tävlingen Golden Cubes Awards. Vårt nätverk med både arkitekter, lärare, pedagoger, miljöpsykologer, forskare m.fl. togs upp. Den pågående remissen kring en ny arkitekturpolitik berättade vi om och om våra preliminära ställningstaganden i vårt remissvar. När Marta sedan lämnade oss hade vi en djupare diskussion i arbetsgruppen kring remissvaret.
På bilden från vänster: Julia Samberg vår nya studentrepresentant, Nina Maanmies studentsamordnare på kansliet, Marta Brkovic vår gäst från Serbien, Elisabet Norin ArkDes, Suzanne de Laval ARKiS ordförande, Mie Svennberg arkitekturkonsulent i Gbg, Elin Madsen Fojab i Malmö, Madeléne Beckman ArkDes, Magnus Löfvenberg Fredrika Bremergymnasiet.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
trafikfrågor building blocks äventyr tokyo bee ur japan cecilia björk böcker region väst dokumentärfilm barns utemiljö almedalen archileaks barns perspektiv ämnesövergripande dialog tengbom pedagogiskt strawbees victoria & albert museum vaxholm epstein byggsatser barn och ungdomsbok lärarfortbildning tv arkeologi tidstypiskt barnböcker @arkitektens_oga presentationer open city ukraina arquitectives open house friyta karlshamn formspråk krönika olafur eliasson oss fototävling gatulabba teknikämnet. usa sandstad barnbok stadsutveckling un habitat arkitekturleksaker lärobok arkus filmfestival lekredskap närmiljö nätverk dac databas arkitekturstudenter arkitekturfestival mina kvarter twitter school award umeå arkitekturhögskola jullovstips bagare our sound space geodetisk centre pompidou uppleva arkitektur med sinnena livsmiljö byggarbetsplatsen gymnasieelever metoder hållbart kth allthängersamman london gis architecture toolbox kunskapsöversikt lego formas nätverksträff nätverksmöte pris internationellt seminarium nacka nomineringar irland sandslott konstruktion hållbarhet barn i staden arkitekturskola antologi offenligarummet byggtjänst facebook uia arkitekter arkitekturmuseet skolan architecture&children arkitekten regeringsuppdrag arkki examensarbete boende arkitekturgymnastik arkitekturpolitik pepparkakshus trafikverket gåtur spel seminarium högstadiet teknikämnet ungdomar metoddiskussion gymnasiet hus arkis arkdes minecraft film barnkonsekvensanalys workshop tävling design läromedel bok grundskolan stadsplanering arkitekturpedagogik samhällsplanering arkitektur barns delaktighet utbildning konferens artikel utställning forskning göteborg modellbygge skolgård landskapsarkitektur golden cubes awards pedagogik föredrag arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik arkitekturfilm internationellt förskolan teknik hemsida future city danmark helsingfors internationell översikt hembygd byggteknik trygghetsvandringar boverket sveriges arkitekter rum fotografi tensta arkitekturskola slu gestaltad livsmiljö uia wp architecture & children malmö medborgardialog barnkonventionen skolbyggnader chalmers lärare doktorsavhandling barn och unga utemiljö arkis nätverk podcast itunes u remissvar uppsala built environment education arkitekter i skolan barnkartor ekologi miljö interaktiv hemsida östergötlandsmuseum gestaltning kulturminister blockholm djäknebergets förskola västerås stockholm förskolegård blogg linköping bostadsområde montessori fastighetsnytt storbritannien statenskonstråd framtiden västerås köpenhamn delaktighet artiklar hem malmö stad kulurdepartementet kalmar barack mania teimouri engelska laila reppen ito juku civilingenjör och lärare universitet helsingborg durban2014 husby träklossar utställningar kupol rinkeby sundbyberg bucky dome drömhus deltagande lärarhandledning norge spanien mentala kartor varberg #arkis arkitektur och barnrådet rebus reggio emilia internationellt pris lärande betong lund arkitektur på gymnasiet lärarutbildning halmstad placemaking europe samråd statens konstråd paris ung c nyfiken på hus god arkitektur baracker umeå 3d medinflytande gåturer kth i tensta barns medverkan sluten grupp utomhuspedagogik. slu magiska barnarkitekter youtube lärmiljöer lekplats arkitektur och pedagogik andersbergsskolan lärmiljö