Remiss till Boverket
ARKiS arbetsgruppen för arkitektur i skolan i Sveriges Arkitekter lämnade i fredags in ett remissvar till Boverket på remissen "Boverkets förslag till Allmänna råd (2015:xx) om friyta för fritidshem, förskolor, skolor eller liknande verksamhet." Vi välkomnar att man säkrar att barnen får friytor och att man i vägledningen har ett omfattande kapitel som handlar om barns och ungas medinflytande när ...det gäller friytor och utemiljö.
ARKiS har också träffat Per-Magnus Nilsson huvudsekreterare i utredningen "Gestaltad livsmiljö" och diskuterat hur den gestaltade livsmiljön ser ut för barn och unga och hur barn och unga kan delta i diskussionen kring vår livsmiljö. Att få utbildning i skolan om samhällsplanering och arkitekturfrågor är en av våra viktigaste frågor som vi förmedlade under mötet. En demokratifråga som i förlängningen ger hållbart samhällsbyggande.
Skolhusgruppen har lämnat ett liknande remissvar till Boverket och Stockholms Skönhetsråd har också lämnat ett vältaligt remissvar. Andra vi känner till som skickat in svar är IPA Lekfrämjandet.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
mentala kartor #arkis varberg formspråk spanien norge lärarhandledning deltagande drömhus bucky dome sundbyberg rinkeby kupol utställningar träklossar husby durban2014 civilingenjör och lärare universitet filmfestival lekredskap närmiljö nätverk dac barack kalmar kulurdepartementet delaktighet hem artiklar västerås köpenhamn our sound space framtiden statenskonstråd storbritannien fastighetsnytt montessori bostadsområde trafikfrågor building blocks arkitektur och pedagogik tokyo bee youtube magiska barnarkitekter utomhuspedagogik. slu sluten grupp barns medverkan dokumentärfilm barns utemiljö almedalen archileaks nyfiken på hus ämnesövergripande dialog tengbom ung c strawbees victoria & albert museum vaxholm epstein byggsatser arkitektur på gymnasiet lärarfortbildning lund betong lärande internationellt pris arkitektur och barnrådet presentationer open city ekologi barnkartor arkitekter i skolan built environment education uppsala remissvar itunes u podcast linköping blogg förskolegård stockholm djäknebergets förskola västerås blockholm kulturminister gestaltning östergötlandsmuseum interaktiv hemsida miljö offenligarummet byggtjänst facebook arkis nätverk utemiljö barn och unga doktorsavhandling lärare arkitekturmuseet skolan architecture&children arkitekten regeringsuppdrag malmö uia wp architecture & children arkitekturgymnastik arkki examensarbete boende helsingfors arkitekturpolitik pepparkakshus danmark gåtur teknikämnet seminarium högstadiet förskolan internationellt hus arkis gymnasiet minecraft arkdes landskapsarkitektur barnkonsekvensanalys workshop tävling design läromedel utställning grundskolan stadsplanering arkitekturpedagogik samhällsplanering arkitektur barns delaktighet utbildning konferens artikel bok forskning göteborg modellbygge skolgård golden cubes awards film föredrag pedagogik arkitekturfilm arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik ungdomar metoddiskussion hemsida future city teknik spel internationell översikt hembygd byggteknik trafikverket boverket sveriges arkitekter rum trygghetsvandringar arkitekter uia fotografi tensta arkitekturskola slu gestaltad livsmiljö antologi arkitekturskola barn i staden hållbarhet konstruktion medborgardialog barnkonventionen skolbyggnader chalmers lego kunskapsöversikt architecture toolbox gis london allthängersamman kth hållbart metoder gymnasieelever sandslott irland nomineringar nacka internationellt seminarium pris nätverksmöte nätverksträff formas rebus reggio emilia @arkitektens_oga barnböcker tidstypiskt arkeologi tv lärarutbildning halmstad barn och ungdomsbok samråd placemaking europe paris statens konstråd pedagogiskt god arkitektur baracker umeå 3d medinflytande barns perspektiv kth i tensta gåturer region väst böcker cecilia björk japan ur lekplats lärmiljöer andersbergsskolan lärmiljö äventyr livsmiljö byggarbetsplatsen centre pompidou geodetisk uppleva arkitektur med sinnena bagare jullovstips umeå arkitekturhögskola school award twitter mina kvarter arkitekturfestival arkitekturstudenter databas malmö stad mania teimouri engelska laila reppen ito juku arkus lärobok arkitekturleksaker helsingborg stadsutveckling un habitat sandstad teknikämnet. usa barnbok fototävling gatulabba olafur eliasson krönika oss karlshamn friyta open house arquitectives ukraina