Doktorsavhandling om Barnkartor i GIS
Nu finns Kerstin Nordins doktorsavhandling att läsa. Hon presenterar metoden "Barnkartor i GIS" som hon och Ulla Berglund på SLU i Ultuna arbetat med sedan 2002. Metoden är väl utprovad i flera kommuner och avhandlingen beskriver hela utvecklingsprocessen av metoden samt diskuterar vidare utveckling av hur kartresultateet ska visualiseras på bästa sätt för att kunna användas av planerare och verksamhetsutövare inom en kommun.
Utgångspunkten i metodutvecklingen var att utveckla en metod som respekterade barnen enligt FN:s Barnkonvention och gav barnen möjlighet att ge sin syn på sin närmiljö på ett sätt som planerare skulle kunna använda som underlag i planeringsprocessen.
Länk till avhandlingen
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
pedagogiskt strawbees victoria & albert museum vaxholm epstein byggsatser barn och ungdomsbok lärarfortbildning lund betong tv barnböcker @arkitektens_oga presentationer open city #arkis varberg friyta karlshamn lärarhandledning deltagande drömhus fototävling teknikämnet. usa sandstad barnbok träklossar husby durban2014 helsingborg universitet civilingenjör och lärare ito juku laila reppen engelska mania teimouri barack kalmar kulurdepartementet mina kvarter twitter school award jullovstips bagare statenskonstråd storbritannien fastighetsnytt montessori bostadsområde lärmiljö andersbergsskolan trafikfrågor arkitektur och pedagogik lekplats lärmiljöer japan cecilia björk utomhuspedagogik. slu sluten grupp barns medverkan kth i tensta almedalen archileaks ämnesövergripande dialog tengbom blockholm gis kulturminister architecture toolbox lego miljö ekologi barnkartor arkitekter i skolan built environment education uppsala nomineringar itunes u sandslott linköping blogg förskolegård stockholm kth hållbarhet doktorsavhandling lärare chalmers skolbyggnader barnkonventionen facebook utemiljö uia wp architecture & children gestaltad livsmiljö skolan slu arkitekten regeringsuppdrag malmö examensarbete boende rum arkitekturpolitik pepparkakshus trafikverket byggteknik spel högstadiet teknikämnet seminarium internationellt arkis ungdomar utomhuspedagogik arkitekturodesignscentrum gymnasiet föredrag minecraft landskapsarkitektur skolgård tävling göteborg forskning bok artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan utställning läromedel design workshop modellbygge barnkonsekvensanalys film pedagogik arkdes arkitekturfilm hus golden cubes awards förskolan metoddiskussion hemsida future city teknik gåtur danmark helsingfors internationell översikt hembygd arkki trygghetsvandringar boverket sveriges arkitekter uia fotografi tensta arkitekturskola architecture&children arkitekturgymnastik arkitekturmuseet arkitekter konstruktion medborgardialog byggtjänst offenligarummet antologi arkitekturskola barn i staden barn och unga djäknebergets förskola västerås hållbart arkis nätverk gymnasieelever irland podcast nacka remissvar internationellt seminarium pris nätverksmöte nätverksträff formas interaktiv hemsida kunskapsöversikt östergötlandsmuseum gestaltning london umeå god arkitektur baracker 3d medinflytande barns utemiljö dokumentärfilm region väst böcker ur magiska barnarkitekter youtube bee tokyo metoder äventyr building blocks byggarbetsplatsen livsmiljö uppleva arkitektur med sinnena centre pompidou geodetisk framtiden umeå arkitekturhögskola köpenhamn artiklar hem arkitekturfestival arkitekturstudenter databas dac nätverk närmiljö lekredskap filmfestival arkus lärobok arkitekturleksaker un habitat stadsutveckling rinkeby utställningar kupol sundbyberg bucky dome olafur eliasson krönika norge spanien open house arquitectives ukraina rebus reggio emilia internationellt pris lärande tidstypiskt arkeologi arkitektur på gymnasiet lärarutbildning halmstad placemaking europe samråd statens konstråd paris ung c