En stad utan barn?
Hur blir en stad utan barn? Vilken sorts stad eller stadsdel är bra för barn? Läs en artikel från New Geography som diskuterar aspekter på gentrifiering, främst ur amerikanskt perspektiv, men ändå allmängiltigt. Här ett citat ur slutklämmen:
"Ultimately, everything boils down to what purpose a city should serve. History has shown that rapid declines in childbearing—whether in ancient Rome, seventeenth-century Venice, or modern-day Tokyo—correlate with an erosion of cultural and economic vitality."
Det har onekligen bäring på diskussionen kring konkurrensen om marken - ska den användas för shoppingytor och caféer för vuxna, eller skolgårdar och lekparker för barn? Vi behöver planerare som orkar hävda barnens behov och som låter barn och ungdomar medverka och diskutera sin närmiljö på sina egna villkor.
Länk till artikeln
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
mentala kartor #arkis varberg formspråk spanien norge lärarhandledning deltagande drömhus bucky dome sundbyberg rinkeby kupol utställningar träklossar husby durban2014 civilingenjör och lärare universitet laila reppen ito juku dac närmiljö nätverk malmö stad databas arkitekturstudenter arkitekturfestival mina kvarter twitter school award umeå arkitekturhögskola jullovstips bagare uppleva arkitektur med sinnena geodetisk centre pompidou byggarbetsplatsen livsmiljö äventyr lärmiljö andersbergsskolan lärmiljöer lekplats ur japan barns medverkan utomhuspedagogik. slu sluten grupp gåturer kth i tensta barns perspektiv medinflytande 3d umeå baracker god arkitektur pedagogiskt statens konstråd paris placemaking europe samråd barn och ungdomsbok halmstad lärarutbildning tidstypiskt lund betong lärande internationellt pris reggio emilia rebus formas nätverksträff nätverksmöte pris uppsala remissvar itunes u podcast linköping blogg bee hållbart kth allthängersamman london gis architecture toolbox kunskapsöversikt lego chalmers skolbyggnader byggtjänst facebook arkis nätverk utemiljö barn och unga doktorsavhandling lärare arkitekturmuseet skolan architecture&children arkitekten regeringsuppdrag malmö uia wp architecture & children arkitekturgymnastik arkki examensarbete boende helsingfors arkitekturpolitik pepparkakshus danmark gåtur teknikämnet seminarium högstadiet förskolan internationellt hus arkis gymnasiet minecraft arkdes landskapsarkitektur barnkonsekvensanalys workshop tävling design läromedel utställning grundskolan stadsplanering arkitekturpedagogik samhällsplanering arkitektur barns delaktighet utbildning konferens artikel bok forskning göteborg modellbygge skolgård golden cubes awards film föredrag pedagogik arkitekturfilm arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik ungdomar metoddiskussion hemsida future city teknik spel internationell översikt hembygd byggteknik trafikverket boverket sveriges arkitekter rum trygghetsvandringar arkitekter uia fotografi tensta arkitekturskola slu gestaltad livsmiljö antologi arkitekturskola barn i staden hållbarhet konstruktion medborgardialog barnkonventionen built environment education offenligarummet miljö interaktiv hemsida östergötlandsmuseum gestaltning kulturminister blockholm djäknebergets förskola västerås stockholm förskolegård metoder gymnasieelever sandslott irland nomineringar nacka internationellt seminarium arkitekter i skolan barnkartor ekologi open city presentationer arkitektur och barnrådet barnböcker @arkitektens_oga arkeologi tv lärarfortbildning arkitektur på gymnasiet byggsatser epstein vaxholm victoria & albert museum strawbees ung c tengbom dialog ämnesövergripande nyfiken på hus archileaks almedalen barns utemiljö dokumentärfilm region väst böcker universitetskurs magiska barnarkitekter youtube cecilia björk tokyo arkitektur och pedagogik building blocks trafikfrågor bostadsområde montessori fastighetsnytt storbritannien statenskonstråd framtiden our sound space köpenhamn västerås artiklar hem delaktighet kulurdepartementet kalmar barack mania teimouri engelska mooc lekredskap filmfestival arkus lärobok arkitekturleksaker helsingborg stadsutveckling un habitat sandstad teknikämnet. usa barnbok fototävling gatulabba olafur eliasson krönika oss karlshamn friyta open house arquitectives ukraina