En stad utan barn?
Hur blir en stad utan barn? Vilken sorts stad eller stadsdel är bra för barn? Läs en artikel från New Geography som diskuterar aspekter på gentrifiering, främst ur amerikanskt perspektiv, men ändå allmängiltigt. Här ett citat ur slutklämmen:
"Ultimately, everything boils down to what purpose a city should serve. History has shown that rapid declines in childbearing—whether in ancient Rome, seventeenth-century Venice, or modern-day Tokyo—correlate with an erosion of cultural and economic vitality."
Det har onekligen bäring på diskussionen kring konkurrensen om marken - ska den användas för shoppingytor och caféer för vuxna, eller skolgårdar och lekparker för barn? Vi behöver planerare som orkar hävda barnens behov och som låter barn och ungdomar medverka och diskutera sin närmiljö på sina egna villkor.
Länk till artikeln
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
open house ukraina arquitectives norge friyta karlshamn oss krönika olafur eliasson gatulabba fototävling barnbok teknikämnet. usa sandstad un habitat stadsutveckling durban2014 civilingenjör och lärare universitet laila reppen ito juku mania teimouri närmiljö nätverk malmö stad databas arkitekturstudenter school award mina kvarter twitter västerås köpenhamn framtiden bagare uppleva arkitektur med sinnena geodetisk centre pompidou byggarbetsplatsen livsmiljö äventyr lärmiljö arkitektur och pedagogik lärmiljöer lekplats cecilia björk youtube barns medverkan böcker region väst dokumentärfilm barns utemiljö almedalen archileaks tengbom umeå baracker god arkitektur pedagogiskt statens konstråd paris placemaking europe samråd barn och ungdomsbok lärarfortbildning lärarutbildning tv arkeologi internationellt pris lärande open city reggio emilia rebus ekologi barnkartor nätverksmöte pris uppsala nacka itunes u podcast linköping blogg förskolegård stockholm kth blockholm kulturminister gestaltning östergötlandsmuseum interaktiv hemsida miljö offenligarummet byggtjänst facebook arkis nätverk utemiljö barn och unga doktorsavhandling lärare arkitekturmuseet skolan architecture&children arkitekten regeringsuppdrag malmö uia wp architecture & children arkitekturgymnastik arkki examensarbete boende helsingfors arkitekturpolitik pepparkakshus danmark gåtur teknikämnet seminarium högstadiet förskolan internationellt hus arkis gymnasiet minecraft arkdes landskapsarkitektur barnkonsekvensanalys workshop tävling design läromedel utställning grundskolan stadsplanering arkitekturpedagogik samhällsplanering arkitektur barns delaktighet utbildning konferens artikel bok forskning göteborg modellbygge skolgård golden cubes awards film föredrag pedagogik arkitekturfilm arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik ungdomar metoddiskussion hemsida future city teknik spel internationell översikt hembygd byggteknik trafikverket boverket sveriges arkitekter rum trygghetsvandringar arkitekter uia fotografi tensta arkitekturskola slu gestaltad livsmiljö antologi arkitekturskola barn i staden hållbarhet konstruktion medborgardialog barnkonventionen skolbyggnader chalmers lego kunskapsöversikt architecture toolbox gis london allthängersamman djäknebergets förskola västerås hållbart metoder gymnasieelever sandslott irland remissvar nomineringar internationellt seminarium built environment education arkitekter i skolan nätverksträff formas presentationer arkitektur och barnrådet barnböcker @arkitektens_oga betong lund tidstypiskt arkitektur på gymnasiet byggsatser halmstad vaxholm epstein strawbees victoria & albert museum ung c dialog ämnesövergripande nyfiken på hus 3d medinflytande barns perspektiv kth i tensta gåturer sluten grupp utomhuspedagogik. slu japan ur magiska barnarkitekter tokyo bee building blocks trafikfrågor andersbergsskolan montessori bostadsområde storbritannien statenskonstråd fastighetsnytt our sound space jullovstips umeå arkitekturhögskola artiklar hem delaktighet kulurdepartementet kalmar barack arkitekturfestival engelska dac lekredskap filmfestival arkus lärobok arkitekturleksaker helsingborg träklossar husby kupol rinkeby utställningar bucky dome sundbyberg deltagande lärarhandledning drömhus spanien formspråk varberg #arkis mentala kartor