En stad utan barn?
Hur blir en stad utan barn? Vilken sorts stad eller stadsdel är bra för barn? Läs en artikel från New Geography som diskuterar aspekter på gentrifiering, främst ur amerikanskt perspektiv, men ändå allmängiltigt. Här ett citat ur slutklämmen:
"Ultimately, everything boils down to what purpose a city should serve. History has shown that rapid declines in childbearing—whether in ancient Rome, seventeenth-century Venice, or modern-day Tokyo—correlate with an erosion of cultural and economic vitality."
Det har onekligen bäring på diskussionen kring konkurrensen om marken - ska den användas för shoppingytor och caféer för vuxna, eller skolgårdar och lekparker för barn? Vi behöver planerare som orkar hävda barnens behov och som låter barn och ungdomar medverka och diskutera sin närmiljö på sina egna villkor.
Länk till artikeln
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
lekredskap filmfestival mania teimouri närmiljö nätverk arkitekturfestival barack kalmar artiklar delaktighet hem jullovstips umeå arkitekturhögskola framtiden bagare fastighetsnytt statenskonstråd storbritannien byggarbetsplatsen livsmiljö äventyr lärmiljö metoder lekplats lärmiljöer magiska barnarkitekter ur japan barns medverkan böcker barns utemiljö dokumentärfilm 3d almedalen archileaks tengbom umeå baracker pedagogiskt allthängersamman victoria & albert museum strawbees epstein vaxholm barn och ungdomsbok lärarfortbildning lärarutbildning tidstypiskt lund internationellt pris lärande rebus reggio emilia varberg mentala kartor #arkis karlshamn formspråk spanien drömhus lärarhandledning deltagande sundbyberg bucky dome utställningar rinkeby kupol husby träklossar durban2014 arkus lärobok internationellt seminarium nomineringar remissvar sandslott podcast linköping blogg hållbart djäknebergets förskola västerås blockholm kulturminister gestaltning östergötlandsmuseum interaktiv hemsida miljö ekologi barnkartor arkitekter i skolan pris barnkonventionen medborgardialog utemiljö barn och unga doktorsavhandling lärare chalmers skolbyggnader slu tensta arkitekturskola fotografi uia sveriges arkitekter uia wp architecture & children gestaltad livsmiljö arkki boverket trygghetsvandringar byggteknik hembygd internationell översikt helsingfors gåtur teknikämnet seminarium högstadiet arkis ungdomar metoddiskussion gymnasiet hus föredrag golden cubes awards minecraft landskapsarkitektur skolgård modellbygge göteborg läromedel bok artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan utställning forskning design tävling workshop barnkonsekvensanalys film pedagogik arkdes arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik arkitekturfilm internationellt förskolan teknik hemsida future city danmark spel trafikverket pepparkakshus arkitekturpolitik arkitekturgymnastik boende examensarbete rum arkitekturmuseet arkitekter malmö regeringsuppdrag arkitekten architecture&children skolan offenligarummet antologi arkitekturskola barn i staden hållbarhet konstruktion facebook byggtjänst built environment education nätverksmöte nätverksträff formas lego kunskapsöversikt architecture toolbox gis london kth stockholm förskolegård arkis nätverk gymnasieelever irland itunes u nacka uppsala universitet civilingenjör och lärare arkitekturleksaker helsingborg un habitat stadsutveckling teknikämnet. usa barnbok sandstad gatulabba fototävling krönika oss olafur eliasson friyta norge arquitectives ukraina open house presentationer open city barnböcker @arkitektens_oga arkeologi tv betong arkitektur på gymnasiet byggsatser halmstad placemaking europe samråd statens konstråd paris ung c dialog ämnesövergripande nyfiken på hus god arkitektur medinflytande barns perspektiv kth i tensta gåturer sluten grupp utomhuspedagogik. slu region väst youtube cecilia björk tokyo bee arkitektur och pedagogik building blocks trafikfrågor andersbergsskolan montessori bostadsområde geodetisk uppleva arkitektur med sinnena centre pompidou our sound space köpenhamn västerås twitter mina kvarter school award arkitekturstudenter databas malmö stad kulurdepartementet engelska dac ito juku laila reppen