Gestaltad livsmiljö - arkitekturpedagogik - ArkDes?
Idag presenterades utredningen om en Arkitektur, form och designpolitik för Sverige, "Gestaltad livsmiljö". Där föreslår utredaren, Chister Larsson, att ArkDes ska läggas ned och ersättas av en ny myndighet. Hur det blir med den otroligt fina pedagogiska verksamhet som bedrivs där förklaras inte. Den ska vara kvar, men något museum ska inte finnas. Man kan ju då undra hur pedagogerna ska arbeta? Nu har de en finfin basutställning att visa upp och undervisa utifrån. De har rymliga lokaler att göra roliga workshops i, så att skolbarnen kan uppleva och förstå rumsligheter, konstruktioner, rumssamband mm. De har också utställningar som man kan använda i undervisningen.
Överintendenten för ArkDes, Kerstin Brunnberg har skrivit ett pressmeddelande där hon ger sin syn på utredningen.
Läs pressmeddelandet!
ARKiS kommer att studera Gestaltad livsmiljö ur barnperspektivet 22 oktober i Stockholm och 5 november i Göteborg, www.arkitekt.se/arkis för anmälan.
Det som är fint med utredningen är att man tar upp vikten av att barn får lära sig något om arkitektur och samhällsplanering i skolan.
Länk till utredningen
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
open house ukraina arquitectives norge friyta karlshamn oss krönika olafur eliasson gatulabba fototävling barnbok teknikämnet. usa sandstad un habitat stadsutveckling durban2014 civilingenjör och lärare universitet laila reppen ito juku dac engelska mania teimouri malmö stad databas arkitekturstudenter school award mina kvarter twitter västerås köpenhamn framtiden bagare uppleva arkitektur med sinnena geodetisk centre pompidou byggarbetsplatsen livsmiljö äventyr lärmiljö arkitektur och pedagogik lärmiljöer lekplats ur japan barns medverkan böcker region väst dokumentärfilm barns utemiljö almedalen archileaks tengbom umeå baracker god arkitektur pedagogiskt statens konstråd paris placemaking europe samråd barn och ungdomsbok lärarfortbildning lärarutbildning tv arkeologi @arkitektens_oga barnböcker open city reggio emilia rebus ekologi barnkartor nätverksmöte pris uppsala nacka itunes u podcast linköping blogg förskolegård stockholm kth blockholm kulturminister gestaltning östergötlandsmuseum interaktiv hemsida miljö offenligarummet byggtjänst facebook arkis nätverk utemiljö barn och unga doktorsavhandling lärare arkitekturmuseet skolan architecture&children arkitekten regeringsuppdrag malmö uia wp architecture & children arkitekturgymnastik arkki examensarbete boende helsingfors arkitekturpolitik pepparkakshus danmark gåtur teknikämnet seminarium högstadiet förskolan internationellt hus arkis gymnasiet minecraft arkdes landskapsarkitektur barnkonsekvensanalys workshop tävling design läromedel utställning grundskolan stadsplanering arkitekturpedagogik samhällsplanering arkitektur barns delaktighet utbildning konferens artikel bok forskning göteborg modellbygge skolgård golden cubes awards film föredrag pedagogik arkitekturfilm arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik ungdomar metoddiskussion hemsida future city teknik spel internationell översikt hembygd byggteknik trafikverket boverket sveriges arkitekter rum trygghetsvandringar arkitekter uia fotografi tensta arkitekturskola slu gestaltad livsmiljö antologi arkitekturskola barn i staden hållbarhet konstruktion medborgardialog barnkonventionen skolbyggnader chalmers lego kunskapsöversikt architecture toolbox gis london allthängersamman djäknebergets förskola västerås hållbart metoder gymnasieelever sandslott irland remissvar nomineringar internationellt seminarium built environment education arkitekter i skolan nätverksträff formas presentationer arkitektur och barnrådet internationellt pris lärande betong lund tidstypiskt arkitektur på gymnasiet byggsatser halmstad vaxholm epstein strawbees victoria & albert museum ung c dialog ämnesövergripande nyfiken på hus 3d medinflytande barns perspektiv kth i tensta gåturer sluten grupp utomhuspedagogik. slu magiska barnarkitekter youtube cecilia björk tokyo bee building blocks trafikfrågor andersbergsskolan montessori bostadsområde storbritannien statenskonstråd fastighetsnytt our sound space jullovstips umeå arkitekturhögskola artiklar hem delaktighet kulurdepartementet kalmar barack arkitekturfestival nätverk närmiljö lekredskap filmfestival arkus lärobok arkitekturleksaker helsingborg träklossar husby kupol rinkeby utställningar bucky dome sundbyberg deltagande lärarhandledning drömhus spanien formspråk varberg #arkis mentala kartor