Artikel på danska om barns deltagande
Børn skal lære at påvirke deres omgivelser. Arkitektur i folkeskolen vil klæde eleverne på til at blive mere ansvarsbevidste.
Idag publicerades en läsvärd artikel i den danska tidningen Politiken av Lene Mirdal, arkitekt MAA och grundare av projektet 'Arkitektur i skolen'.
"En af de største øjenåbnere for mig som arkitekt har været at opleve, hvor meget skoleelever kan bidrage med, når det kommer til arkitekturprojekter.
Hvad de er i stand til at lære og skabe. Jeg har set en 6.-klasse lære at bruge et 3D-program på en time og derefter skitsere brugbare og interessante løsninger på rumlige udfordringer. Elever helt ned til 4.-5. klasse kan komme med kvalificerede bud på design af legepladser og bidrage til byudvikling – hvis de bliver klædt på til processen."
Läs hela artikeln
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
andersbergsskolan trafikfrågor building blocks arkitektur och pedagogik bee tokyo cecilia björk youtube region väst utomhuspedagogik. slu sluten grupp dokumentärfilm 3d medinflytande god arkitektur umeå baracker pedagogiskt paris statens konstråd samråd placemaking europe halmstad byggsatser arkitektur på gymnasiet tidstypiskt lund betong @arkitektens_oga barnböcker open city presentationer open house #arkis karlshamn friyta olafur eliasson lärarhandledning deltagande sundbyberg sandstad barnbok teknikämnet. usa stadsutveckling un habitat helsingborg arkitekturleksaker civilingenjör och lärare universitet filmfestival lekredskap dac engelska kulurdepartementet barack kalmar artiklar mina kvarter twitter umeå arkitekturhögskola framtiden centre pompidou uppleva arkitektur med sinnena geodetisk bostadsområde montessori gymnasieelever arkis nätverk förskolegård stockholm kth london gis architecture toolbox kunskapsöversikt lego formas nätverksträff nätverksmöte built environment education internationellt seminarium nomineringar remissvar sandslott podcast utemiljö barn och unga doktorsavhandling lärare chalmers skolbyggnader barnkonventionen medborgardialog malmö arkitekter arkitekturmuseet arkitekturgymnastik slu tensta arkitekturskola fotografi rum examensarbete boende byggteknik hembygd internationell översikt helsingfors danmark future city hemsida teknik förskolan internationellt arkis gymnasiet utomhuspedagogik arkitekturodesignscentrum arkdes minecraft landskapsarkitektur skolgård modellbygge göteborg forskning utställning artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan bok läromedel design tävling workshop barnkonsekvensanalys film pedagogik föredrag hus golden cubes awards arkitekturfilm metoddiskussion ungdomar teknikämnet högstadiet seminarium spel gåtur trafikverket pepparkakshus arkitekturpolitik trygghetsvandringar boverket arkki regeringsuppdrag arkitekten architecture&children skolan gestaltad livsmiljö uia wp architecture & children sveriges arkitekter uia facebook byggtjänst offenligarummet antologi arkitekturskola barn i staden hållbarhet konstruktion irland itunes u nacka uppsala pris arkitekter i skolan barnkartor ekologi miljö interaktiv hemsida östergötlandsmuseum gestaltning kulturminister blockholm djäknebergets förskola västerås hållbart blogg linköping livsmiljö byggarbetsplatsen storbritannien statenskonstråd fastighetsnytt bagare köpenhamn jullovstips hem school award arkitekturstudenter databas arkitekturfestival nätverk närmiljö mania teimouri ito juku laila reppen lärobok arkus durban2014 träklossar husby kupol rinkeby utställningar bucky dome fototävling krönika drömhus spanien norge arquitectives ukraina varberg reggio emilia rebus lärande internationellt pris arkeologi tv lärarutbildning lärarfortbildning barn och ungdomsbok vaxholm epstein strawbees victoria & albert museum ung c dialog ämnesövergripande tengbom archileaks almedalen kth i tensta barns utemiljö böcker barns medverkan japan ur magiska barnarkitekter lärmiljöer lekplats metoder lärmiljö äventyr