Artikel på danska om barns deltagande
Børn skal lære at påvirke deres omgivelser. Arkitektur i folkeskolen vil klæde eleverne på til at blive mere ansvarsbevidste.
Idag publicerades en läsvärd artikel i den danska tidningen Politiken av Lene Mirdal, arkitekt MAA och grundare av projektet 'Arkitektur i skolen'.
"En af de største øjenåbnere for mig som arkitekt har været at opleve, hvor meget skoleelever kan bidrage med, når det kommer til arkitekturprojekter.
Hvad de er i stand til at lære og skabe. Jeg har set en 6.-klasse lære at bruge et 3D-program på en time og derefter skitsere brugbare og interessante løsninger på rumlige udfordringer. Elever helt ned til 4.-5. klasse kan komme med kvalificerede bud på design af legepladser og bidrage til byudvikling – hvis de bliver klædt på til processen."
Läs hela artikeln
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
allthängersamman ung c strawbees victoria & albert museum vaxholm epstein byggsatser lärarutbildning arkitektur på gymnasiet lund betong lärande internationellt pris reggio emilia rebus mentala kartor #arkis varberg formspråk spanien norge lärarhandledning deltagande drömhus bucky dome sundbyberg rinkeby kupol utställningar träklossar husby arkitekturleksaker lärobok arkus filmfestival lekredskap närmiljö nätverk dac barack kalmar kulurdepartementet delaktighet hem artiklar västerås köpenhamn our sound space framtiden statenskonstråd storbritannien fastighetsnytt montessori bostadsområde trafikfrågor building blocks metoder tokyo bee ur japan cecilia björk böcker region väst gåturer kth i tensta barns perspektiv medinflytande 3d umeå baracker god arkitektur blockholm kulturminister gestaltning östergötlandsmuseum interaktiv hemsida miljö ekologi barnkartor arkitekter i skolan built environment education uppsala remissvar itunes u podcast linköping blogg förskolegård stockholm djäknebergets förskola västerås barn och unga doktorsavhandling lärare chalmers skolbyggnader barnkonventionen medborgardialog utemiljö uia wp architecture & children gestaltad livsmiljö slu tensta arkitekturskola fotografi uia sveriges arkitekter boverket trygghetsvandringar rum arkitekturpolitik pepparkakshus trafikverket byggteknik spel högstadiet teknikämnet seminarium internationellt arkis ungdomar hus arkitekturfilm föredrag golden cubes awards minecraft landskapsarkitektur skolgård tävling göteborg forskning bok artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan utställning läromedel design workshop modellbygge barnkonsekvensanalys film pedagogik arkdes gymnasiet arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik förskolan metoddiskussion hemsida future city teknik gåtur danmark helsingfors internationell översikt hembygd arkki arkitekturgymnastik boende examensarbete malmö regeringsuppdrag arkitekten architecture&children skolan arkitekturmuseet arkitekter konstruktion facebook byggtjänst offenligarummet antologi arkitekturskola barn i staden hållbarhet kth hållbart arkis nätverk gymnasieelever sandslott irland nomineringar nacka internationellt seminarium pris nätverksmöte nätverksträff formas lego kunskapsöversikt architecture toolbox gis london tengbom dialog ämnesövergripande nyfiken på hus archileaks almedalen barns utemiljö dokumentärfilm barns medverkan sluten grupp utomhuspedagogik. slu magiska barnarkitekter youtube lärmiljöer lekplats arkitektur och pedagogik andersbergsskolan lärmiljö äventyr livsmiljö byggarbetsplatsen centre pompidou geodetisk uppleva arkitektur med sinnena bagare jullovstips umeå arkitekturhögskola school award twitter mina kvarter arkitekturfestival arkitekturstudenter databas malmö stad mania teimouri engelska laila reppen ito juku civilingenjör och lärare universitet helsingborg durban2014 stadsutveckling un habitat sandstad teknikämnet. usa barnbok fototävling gatulabba olafur eliasson krönika oss karlshamn friyta open house arquitectives ukraina open city presentationer @arkitektens_oga barnböcker tidstypiskt arkeologi tv lärarfortbildning halmstad barn och ungdomsbok samråd placemaking europe paris statens konstråd pedagogiskt