Så byggdes staden ute nu i tredje upplagan

"Så byggdes staden" handlar om det vi alla har omkring oss – den byggda miljön. Att förstå sin omgivning är lustfyllt och viktigt: När byggdes huset jag bor i och hur levde människorna då? Här får vi en illustrerad introduktion till stadsbyggnad, arkitektur och husbyggnad. Boken beskriver hur en stad kan ha vuxit fram och hur livet där har förändrats under de senaste hundra åren. Den ger en god översikt över arkitekturens utveckling.
Ett stilhistoriskt avsnitt presenterar byggnader, möbler och föremål som är typiska för olika stilepoker från 1880–2010-talets första år. Kopplingen mellan arkitektur och design blir tydlig.
Denna tredje utgåva är uppdaterad och utökad.
I november kommer en Lärarhandledning som hör till boken.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
lärmiljö andersbergsskolan trafikfrågor tokyo bee youtube magiska barnarkitekter ur böcker region väst dokumentärfilm barns utemiljö almedalen archileaks barns perspektiv baracker god arkitektur nyfiken på hus pedagogiskt strawbees victoria & albert museum vaxholm epstein byggsatser barn och ungdomsbok lärarfortbildning lund betong tv barnböcker @arkitektens_oga presentationer open city ukraina arquitectives open house friyta karlshamn formspråk krönika olafur eliasson oss fototävling gatulabba kupol utställningar rinkeby stadsutveckling un habitat arkitekturleksaker lärobok arkus filmfestival lekredskap närmiljö nätverk dac kalmar kulurdepartementet malmö stad hem artiklar delaktighet köpenhamn västerås bagare our sound space geodetisk centre pompidou uppleva arkitektur med sinnena livsmiljö byggarbetsplatsen gymnasieelever metoder hållbart djäknebergets förskola västerås allthängersamman london gestaltning östergötlandsmuseum kunskapsöversikt interaktiv hemsida formas nätverksträff nätverksmöte pris internationellt seminarium remissvar nacka podcast irland konstruktion barn och unga barn i staden arkitekturskola antologi offenligarummet byggtjänst medborgardialog uia arkitekter arkitekturmuseet skolan slu arkitekten regeringsuppdrag arkki examensarbete boende arkitekturgymnastik arkitekturpolitik pepparkakshus trafikverket gåtur spel seminarium högstadiet teknikämnet ungdomar metoddiskussion gymnasiet hus arkis föredrag minecraft film barnkonsekvensanalys workshop tävling design läromedel bok grundskolan stadsplanering arkitekturpedagogik samhällsplanering arkitektur barns delaktighet utbildning konferens artikel utställning forskning göteborg modellbygge skolgård landskapsarkitektur golden cubes awards pedagogik arkdes arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik arkitekturfilm internationellt förskolan teknik hemsida future city danmark helsingfors internationell översikt hembygd byggteknik trygghetsvandringar boverket sveriges arkitekter rum fotografi tensta arkitekturskola architecture&children gestaltad livsmiljö uia wp architecture & children malmö facebook barnkonventionen skolbyggnader chalmers lärare doktorsavhandling hållbarhet utemiljö arkis nätverk sandslott itunes u nomineringar uppsala built environment education arkitekter i skolan barnkartor ekologi miljö lego architecture toolbox kulturminister gis blockholm kth stockholm förskolegård blogg linköping bostadsområde montessori fastighetsnytt storbritannien statenskonstråd framtiden umeå arkitekturhögskola jullovstips mina kvarter school award twitter barack arkitekturfestival arkitekturstudenter databas mania teimouri engelska laila reppen ito juku civilingenjör och lärare universitet helsingborg durban2014 husby träklossar barnbok sandstad teknikämnet. usa sundbyberg bucky dome drömhus deltagande lärarhandledning norge spanien mentala kartor varberg #arkis arkitektur och barnrådet rebus reggio emilia internationellt pris lärande tidstypiskt arkeologi arkitektur på gymnasiet lärarutbildning halmstad placemaking europe samråd statens konstråd paris ung c umeå tengbom dialog ämnesövergripande 3d medinflytande gåturer kth i tensta barns medverkan sluten grupp utomhuspedagogik. slu cecilia björk japan lärmiljöer lekplats arkitektur och pedagogik äventyr building blocks