Föredrag på Tom Tits

På uppdrag av Vetenskapens Hus höll jag, på Tom Tits, i förra veckan ett föredrag för lärare på Kvickentorpsskolan kring hur människor upplever tunnlar (ett ämne jag forskat i) och hur samhällsplanering och arkitektur kan komma in i skolundervisningen. Hur barn och ungdomar kan delta i planering. Detta var ett led i det s.k. Tekniklyftet, då teknikämnet ska uppgraderas och bli ett undervisningsbart skolämne. Tom Tits är ett intressant museum i Södertälje, väl värt ett besök för alla dem som intresserar sig för arkitektur i skolan. Där finns massor med experiment, men även upplevelser av rumsformationer, färger, labyrinter, skalor, avstånd, höjder mm som ger spännande arkitekturupplevelser. Inte minst själva byggnaden, en gammal industrilokal, är intressant arkitektur. Gården, full med installationer, var också inspirerande. Barnen som var där for runt och hade jättekul, samtidigt som de lärde sig något.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
ukraina arquitectives open house friyta karlshamn formspråk krönika olafur eliasson oss fototävling gatulabba teknikämnet. usa sandstad barnbok stadsutveckling un habitat arkitekturleksaker lärobok arkus filmfestival lekredskap närmiljö nätverk dac databas arkitekturstudenter arkitekturfestival mina kvarter twitter school award umeå arkitekturhögskola jullovstips bagare our sound space geodetisk centre pompidou uppleva arkitektur med sinnena livsmiljö byggarbetsplatsen lärmiljö andersbergsskolan metoder tokyo bee ur japan cecilia björk böcker region väst dokumentärfilm barns utemiljö almedalen archileaks barns perspektiv ämnesövergripande dialog tengbom pedagogiskt allthängersamman paris statens konstråd samråd placemaking europe halmstad lärarutbildning arkitektur på gymnasiet lund betong lärande internationellt pris reggio emilia rebus formas nätverksträff nätverksmöte pris internationellt seminarium remissvar nacka irland sandslott gymnasieelever arkis nätverk hållbart djäknebergets förskola västerås blockholm kulturminister gestaltning architecture toolbox lego miljö offenligarummet byggtjänst facebook konstruktion hållbarhet barn i staden arkitekturskola antologi gestaltad livsmiljö architecture&children tensta arkitekturskola fotografi uia sveriges arkitekter uia wp architecture & children arkitekturgymnastik arkki boverket trafikverket byggteknik hembygd internationell översikt spel teknik future city hemsida metoddiskussion förskolan internationellt hus arkitekturfilm pedagogik arkdes golden cubes awards landskapsarkitektur skolgård modellbygge göteborg forskning bok artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan utställning läromedel design tävling workshop barnkonsekvensanalys film föredrag minecraft gymnasiet arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik ungdomar arkis högstadiet seminarium teknikämnet gåtur danmark pepparkakshus arkitekturpolitik helsingfors boende examensarbete rum trygghetsvandringar arkitekter malmö regeringsuppdrag arkitekten slu skolan arkitekturmuseet lärare doktorsavhandling barn och unga utemiljö medborgardialog barnkonventionen skolbyggnader chalmers interaktiv hemsida kunskapsöversikt östergötlandsmuseum gis london kth stockholm förskolegård blogg linköping podcast itunes u nomineringar uppsala built environment education arkitekter i skolan barnkartor ekologi open city presentationer @arkitektens_oga barnböcker tidstypiskt arkeologi tv lärarfortbildning barn och ungdomsbok byggsatser epstein vaxholm victoria & albert museum strawbees ung c nyfiken på hus god arkitektur baracker umeå 3d medinflytande gåturer kth i tensta barns medverkan sluten grupp utomhuspedagogik. slu magiska barnarkitekter youtube lärmiljöer lekplats arkitektur och pedagogik äventyr building blocks trafikfrågor bostadsområde montessori fastighetsnytt storbritannien statenskonstråd framtiden västerås köpenhamn delaktighet artiklar hem malmö stad kulurdepartementet kalmar barack mania teimouri engelska laila reppen ito juku civilingenjör och lärare universitet helsingborg durban2014 husby träklossar utställningar kupol rinkeby sundbyberg bucky dome drömhus deltagande lärarhandledning norge spanien mentala kartor varberg #arkis