Två aktuella examensarbeten från SLU
Två landskapsarkitektstudenter, Julia Åberg och Maria Lindgren, har gjort varsitt examensarbete i nära samarbete med varandra. De har låtit högstadieelever diskutera och analysera sin skolgård, Stavsborgsskolan i Nacka kommun, med hjälp av gåturmetoden. Därefter har Julia Åberg skisserat förslag till förbättringar och Maria Lindgren har fördjupat sig i metoddiskussion. Sammantaget blir det ett mycket intressant material att ta del av. De visar med all önskvärd tydlighet att högstadieelever kan och vill delta i skolgårdsplanering. De har också en stor kunskap om sin närmiljö - som de kanske själva inte är medvetna om. Den 30 maj presenteras deras examensarbeten på SLU Ultuna i Uppsala.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
pedagogiskt paris statens konstråd samråd placemaking europe byggsatser barn och ungdomsbok lärarfortbildning betong tv arkeologi @arkitektens_oga barnböcker rebus arkitektur och barnrådet arquitectives open house ukraina spanien norge friyta olafur eliasson oss krönika sundbyberg bucky dome utställningar rinkeby kupol stadsutveckling un habitat helsingborg arkus lärobok lekredskap filmfestival nätverk dac närmiljö arkitekturstudenter arkitekturfestival barack kalmar school award mina kvarter twitter jullovstips umeå arkitekturhögskola our sound space storbritannien fastighetsnytt statenskonstråd livsmiljö byggarbetsplatsen building blocks äventyr lärmiljö lekplats tokyo cecilia björk youtube sluten grupp barns medverkan utomhuspedagogik. slu kth i tensta gåturer archileaks barns perspektiv medinflytande god arkitektur nyfiken på hus ämnesövergripande allthängersamman blockholm kulturminister architecture toolbox kunskapsöversikt lego formas nätverksträff nätverksmöte pris uppsala nacka itunes u irland gymnasieelever blogg bee förskolegård djäknebergets förskola västerås barn och unga barn i staden arkitekturskola antologi offenligarummet built environment education barnkonventionen facebook konstruktion arkitekter arkitekturmuseet skolan slu arkitekten regeringsuppdrag malmö boverket trygghetsvandringar rum sveriges arkitekter hembygd internationell översikt helsingfors danmark gåtur teknik future city hemsida metoddiskussion ungdomar hus arkis gymnasiet arkdes minecraft film barnkonsekvensanalys modellbygge workshop design läromedel utställning grundskolan stadsplanering arkitekturpedagogik samhällsplanering arkitektur barns delaktighet utbildning konferens artikel bok forskning göteborg tävling skolgård landskapsarkitektur golden cubes awards pedagogik föredrag arkitekturfilm arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik förskolan internationellt seminarium teknikämnet högstadiet spel byggteknik trafikverket pepparkakshus arkitekturpolitik arkki arkitekturgymnastik boende examensarbete uia fotografi tensta arkitekturskola architecture&children gestaltad livsmiljö uia wp architecture & children utemiljö arkis nätverk medborgardialog byggtjänst skolbyggnader chalmers lärare doktorsavhandling hållbarhet kth stockholm hållbart metoder linköping podcast sandslott remissvar nomineringar internationellt seminarium arkitekter i skolan barnkartor ekologi miljö interaktiv hemsida östergötlandsmuseum gis gestaltning london baracker umeå tengbom dialog almedalen 3d dokumentärfilm barns utemiljö böcker universitetskurs region väst japan ur magiska barnarkitekter lärmiljöer arkitektur och pedagogik trafikfrågor andersbergsskolan montessori bostadsområde geodetisk uppleva arkitektur med sinnena centre pompidou bagare framtiden västerås köpenhamn hem delaktighet artiklar databas malmö stad kulurdepartementet engelska mooc mania teimouri ito juku laila reppen universitet civilingenjör och lärare durban2014 arkitekturleksaker husby träklossar teknikämnet. usa barnbok sandstad gatulabba fototävling lärarhandledning drömhus deltagande formspråk karlshamn #arkis mentala kartor varberg reggio emilia open city presentationer lärande internationellt pris lund tidstypiskt arkitektur på gymnasiet lärarutbildning halmstad vaxholm epstein strawbees victoria & albert museum ung c