Varför ska man använda arkitekturen, byggnader och platser i undervisningen?
Den byggda miljön finns tillgänglig överallt, alldeles gratis. Vi använder byggnader hela tiden och det är naturligt att använda dem i undervisningen. De kan både ge inspiration och de kan provocera. Klassrummet, skolan, skolgården, vägen till skolan – allt kan fungera som läromedel och en pedagogisk resurs. De kan utforskas och man kan få nya idéer. Bara på en gata kan man hitta byggnader från olika tidsepoker och med en mängd olika funktioner. Man kan därmed levandegöra det byggda kulturarvet.
Barnen tycker det är roligt att gå ut och studera närmiljön. Vad är vackert och vad är fult? Varför tycker man det? Barn lär sig saker på många olika sätt, att lära sig genom att uppleva med kroppen och alla sinnen, att känna och prova är stimulerande. Det kan stödja arbetsglädjen i barns och vuxnas lärande.
Det är viktigt för demokrati och medbestämmande – att barn och unga får insikter om och erfarenheter av att delta i samhällsplaneringen och hur den byggda miljön kan påverkas.
Det kan också ge teknikkunnande – praktiska erfarenheter av byggande och byggteknik kan befrämja teknik-, matematik- och naturvetenskapliga ämnen i skolan.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
ukraina arquitectives open house spanien norge krönika olafur eliasson bucky dome sundbyberg kupol utställningar rinkeby stadsutveckling un habitat arkitekturleksaker lärobok arkus filmfestival lekredskap närmiljö nätverk dac kalmar kulurdepartementet barack twitter school award köpenhamn umeå arkitekturhögskola framtiden geodetisk centre pompidou uppleva arkitektur med sinnena livsmiljö byggarbetsplatsen building blocks äventyr metoder tokyo bee youtube magiska barnarkitekter ur sluten grupp barns medverkan dokumentärfilm barns utemiljö medinflytande 3d baracker god arkitektur umeå ung c paris statens konstråd samråd placemaking europe halmstad lärarutbildning arkitektur på gymnasiet arkeologi tidstypiskt lärande internationellt pris reggio emilia rebus formas nätverksträff nätverksmöte pris internationellt seminarium remissvar nacka podcast irland gymnasieelever arkis nätverk hållbart djäknebergets förskola västerås blockholm gis kulturminister architecture toolbox lego miljö offenligarummet byggtjänst medborgardialog konstruktion barn och unga barn i staden arkitekturskola antologi gestaltad livsmiljö skolan slu arkitekten regeringsuppdrag malmö arkitekter trygghetsvandringar arkki boverket trafikverket byggteknik hembygd internationell översikt spel teknik future city hemsida metoddiskussion förskolan internationellt hus arkitekturfilm golden cubes awards minecraft föredrag landskapsarkitektur skolgård modellbygge göteborg forskning bok artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan utställning läromedel design tävling workshop barnkonsekvensanalys film arkdes pedagogik gymnasiet arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik ungdomar arkis högstadiet seminarium teknikämnet gåtur danmark pepparkakshus arkitekturpolitik helsingfors boende examensarbete rum uia wp architecture & children sveriges arkitekter uia fotografi tensta arkitekturskola architecture&children arkitekturgymnastik arkitekturmuseet lärare doktorsavhandling hållbarhet utemiljö facebook barnkonventionen skolbyggnader chalmers interaktiv hemsida kunskapsöversikt östergötlandsmuseum gestaltning london kth stockholm förskolegård blogg linköping sandslott itunes u nomineringar uppsala built environment education arkitekter i skolan barnkartor ekologi open city presentationer @arkitektens_oga barnböcker tv betong lund lärarfortbildning barn och ungdomsbok byggsatser epstein vaxholm victoria & albert museum strawbees pedagogiskt tengbom dialog ämnesövergripande archileaks almedalen kth i tensta utomhuspedagogik. slu region väst böcker cecilia björk japan lärmiljöer lekplats arkitektur och pedagogik trafikfrågor andersbergsskolan lärmiljö bostadsområde montessori fastighetsnytt storbritannien statenskonstråd bagare jullovstips mina kvarter artiklar hem arkitekturfestival arkitekturstudenter databas mania teimouri engelska laila reppen ito juku civilingenjör och lärare universitet helsingborg durban2014 husby träklossar barnbok sandstad teknikämnet. usa fototävling drömhus deltagande lärarhandledning karlshamn friyta varberg #arkis