Varför ska man använda arkitekturen, byggnader och platser i undervisningen?
Den byggda miljön finns tillgänglig överallt, alldeles gratis. Vi använder byggnader hela tiden och det är naturligt att använda dem i undervisningen. De kan både ge inspiration och de kan provocera. Klassrummet, skolan, skolgården, vägen till skolan – allt kan fungera som läromedel och en pedagogisk resurs. De kan utforskas och man kan få nya idéer. Bara på en gata kan man hitta byggnader från olika tidsepoker och med en mängd olika funktioner. Man kan därmed levandegöra det byggda kulturarvet.
Barnen tycker det är roligt att gå ut och studera närmiljön. Vad är vackert och vad är fult? Varför tycker man det? Barn lär sig saker på många olika sätt, att lära sig genom att uppleva med kroppen och alla sinnen, att känna och prova är stimulerande. Det kan stödja arbetsglädjen i barns och vuxnas lärande.
Det är viktigt för demokrati och medbestämmande – att barn och unga får insikter om och erfarenheter av att delta i samhällsplaneringen och hur den byggda miljön kan påverkas.
Det kan också ge teknikkunnande – praktiska erfarenheter av byggande och byggteknik kan befrämja teknik-, matematik- och naturvetenskapliga ämnen i skolan.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
filmfestival lekredskap närmiljö nätverk dac databas arkitekturstudenter arkitekturfestival mina kvarter twitter school award umeå arkitekturhögskola jullovstips bagare our sound space geodetisk centre pompidou uppleva arkitektur med sinnena livsmiljö byggarbetsplatsen lärmiljö andersbergsskolan arkitektur och pedagogik lekplats lärmiljöer japan cecilia björk utomhuspedagogik. slu sluten grupp barns medverkan kth i tensta gåturer medinflytande 3d umeå baracker god arkitektur nyfiken på hus ung c paris statens konstråd samråd placemaking europe halmstad lärarutbildning arkitektur på gymnasiet arkeologi tidstypiskt lärande internationellt pris reggio emilia rebus arkitektur och barnrådet #arkis varberg mentala kartor spanien norge lärarhandledning deltagande drömhus bucky dome sundbyberg rinkeby kupol utställningar träklossar husby durban2014 helsingborg universitet civilingenjör och lärare uppsala nomineringar itunes u podcast linköping blogg förskolegård stockholm kth blockholm kulturminister gestaltning architecture toolbox lego miljö ekologi barnkartor arkitekter i skolan built environment education barnkonventionen medborgardialog konstruktion hållbarhet barn i staden arkitekturskola antologi offenligarummet skolan slu arkitekten regeringsuppdrag malmö uia wp architecture & children gestaltad livsmiljö arkki examensarbete boende arkitekturgymnastik arkitekturpolitik pepparkakshus trafikverket spel danmark future city hemsida teknik ungdomar metoddiskussion arkitekturfilm utomhuspedagogik arkitekturodesignscentrum föredrag minecraft landskapsarkitektur barnkonsekvensanalys workshop tävling design forskning utställning grundskolan stadsplanering arkitekturpedagogik samhällsplanering arkitektur barns delaktighet utbildning konferens artikel bok läromedel göteborg modellbygge skolgård golden cubes awards film pedagogik arkdes hus gymnasiet arkis internationellt förskolan högstadiet seminarium teknikämnet gåtur helsingfors internationell översikt hembygd byggteknik trygghetsvandringar boverket sveriges arkitekter rum arkitekturmuseet arkitekter uia fotografi tensta arkitekturskola architecture&children skolbyggnader chalmers lärare doktorsavhandling barn och unga utemiljö arkis nätverk facebook byggtjänst pris nätverksmöte nätverksträff formas interaktiv hemsida kunskapsöversikt östergötlandsmuseum gis london allthängersamman djäknebergets förskola västerås hållbart metoder gymnasieelever sandslott irland nacka remissvar internationellt seminarium arkus lärobok arkitekturleksaker un habitat stadsutveckling barnbok sandstad teknikämnet. usa gatulabba fototävling oss olafur eliasson krönika formspråk karlshamn friyta open house arquitectives ukraina open city presentationer @arkitektens_oga barnböcker tv betong lund lärarfortbildning barn och ungdomsbok byggsatser epstein vaxholm victoria & albert museum strawbees pedagogiskt tengbom dialog ämnesövergripande barns perspektiv archileaks almedalen barns utemiljö dokumentärfilm region väst böcker ur magiska barnarkitekter youtube bee tokyo äventyr building blocks trafikfrågor bostadsområde montessori fastighetsnytt storbritannien statenskonstråd framtiden västerås köpenhamn delaktighet artiklar hem malmö stad kulurdepartementet kalmar barack mania teimouri engelska laila reppen ito juku