Varför ska man använda arkitekturen, byggnader och platser i undervisningen?
Den byggda miljön finns tillgänglig överallt, alldeles gratis. Vi använder byggnader hela tiden och det är naturligt att använda dem i undervisningen. De kan både ge inspiration och de kan provocera. Klassrummet, skolan, skolgården, vägen till skolan – allt kan fungera som läromedel och en pedagogisk resurs. De kan utforskas och man kan få nya idéer. Bara på en gata kan man hitta byggnader från olika tidsepoker och med en mängd olika funktioner. Man kan därmed levandegöra det byggda kulturarvet.
Barnen tycker det är roligt att gå ut och studera närmiljön. Vad är vackert och vad är fult? Varför tycker man det? Barn lär sig saker på många olika sätt, att lära sig genom att uppleva med kroppen och alla sinnen, att känna och prova är stimulerande. Det kan stödja arbetsglädjen i barns och vuxnas lärande.
Det är viktigt för demokrati och medbestämmande – att barn och unga får insikter om och erfarenheter av att delta i samhällsplaneringen och hur den byggda miljön kan påverkas.
Det kan också ge teknikkunnande – praktiska erfarenheter av byggande och byggteknik kan befrämja teknik-, matematik- och naturvetenskapliga ämnen i skolan.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
pedagogiskt strawbees victoria & albert museum vaxholm epstein byggsatser barn och ungdomsbok lärarfortbildning arkeologi tidstypiskt lund barnböcker @arkitektens_oga presentationer open city #arkis varberg friyta karlshamn lärarhandledning deltagande drömhus fototävling teknikämnet. usa sandstad barnbok träklossar husby durban2014 helsingborg universitet civilingenjör och lärare lekredskap filmfestival engelska mania teimouri databas arkitekturstudenter arkitekturfestival hem artiklar mina kvarter jullovstips bagare statenskonstråd storbritannien fastighetsnytt montessori bostadsområde lärmiljö andersbergsskolan trafikfrågor arkitektur och pedagogik lekplats lärmiljöer magiska barnarkitekter ur böcker region väst utomhuspedagogik. slu kth i tensta almedalen archileaks ämnesövergripande dialog tengbom blockholm gestaltning gis östergötlandsmuseum interaktiv hemsida miljö ekologi barnkartor arkitekter i skolan pris uppsala nomineringar itunes u irland gymnasieelever blogg förskolegård stockholm kth hållbarhet doktorsavhandling lärare chalmers skolbyggnader barnkonventionen facebook utemiljö uia wp architecture & children gestaltad livsmiljö skolan slu arkitekten regeringsuppdrag malmö examensarbete boende rum arkitekturpolitik pepparkakshus trafikverket byggteknik spel högstadiet teknikämnet seminarium internationellt arkis ungdomar utomhuspedagogik arkitekturodesignscentrum gymnasiet föredrag minecraft landskapsarkitektur skolgård tävling göteborg forskning bok artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan utställning läromedel design workshop modellbygge barnkonsekvensanalys film pedagogik arkdes arkitekturfilm hus golden cubes awards förskolan metoddiskussion hemsida future city teknik gåtur danmark helsingfors internationell översikt hembygd arkki trygghetsvandringar boverket sveriges arkitekter uia fotografi tensta arkitekturskola architecture&children arkitekturgymnastik arkitekturmuseet arkitekter konstruktion medborgardialog byggtjänst offenligarummet antologi arkitekturskola barn i staden barn och unga djäknebergets förskola västerås hållbart arkis nätverk linköping podcast sandslott nacka remissvar internationellt seminarium built environment education nätverksmöte nätverksträff formas lego kunskapsöversikt architecture toolbox kulturminister london umeå god arkitektur baracker 3d medinflytande barns utemiljö dokumentärfilm barns medverkan sluten grupp youtube cecilia björk japan bee tokyo metoder äventyr building blocks byggarbetsplatsen livsmiljö uppleva arkitektur med sinnena centre pompidou geodetisk framtiden umeå arkitekturhögskola köpenhamn school award twitter barack kulurdepartementet kalmar dac nätverk närmiljö laila reppen ito juku arkus lärobok arkitekturleksaker un habitat stadsutveckling rinkeby utställningar kupol sundbyberg bucky dome olafur eliasson krönika norge spanien open house arquitectives ukraina rebus reggio emilia internationellt pris lärande tv betong arkitektur på gymnasiet lärarutbildning halmstad placemaking europe samråd statens konstråd paris ung c