Room for Children's Participation?
Nu kan man ladda ner och läsa Kari Bjørka Hodnelands doktorsavhandling "Room for Children's Participation?" (2007) Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Avhandlingen handlar om en metod för att arbeta med arkitektur i skolundervisningen.Hon kallar metoden för MIABE, the Model for Increased Awareness of the Built Environment. Hon genomförde övningar med skolbarn i samarbete med lärare i Oslo. Tio år senare intervjuar hon några av skolbarnen om hur de upplevde den särskilda undervisningen som handlade om arkitektur och planering. Mycket läsvärd avhandling.
Ladda ner boken Kort sammanfattning av boken
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
andersbergsskolan trafikfrågor building blocks lekplats lärmiljöer magiska barnarkitekter ur japan region väst utomhuspedagogik. slu kth i tensta gåturer archileaks barns perspektiv medinflytande god arkitektur nyfiken på hus ämnesövergripande pedagogiskt paris statens konstråd samråd placemaking europe halmstad byggsatser arkitektur på gymnasiet betong tv arkeologi @arkitektens_oga barnböcker rebus reggio emilia varberg mentala kartor #arkis karlshamn formspråk deltagande drömhus lärarhandledning fototävling gatulabba sandstad barnbok teknikämnet. usa stadsutveckling un habitat helsingborg arkitekturleksaker civilingenjör och lärare universitet laila reppen ito juku mania teimouri närmiljö arkitekturstudenter arkitekturfestival barack kalmar school award mina kvarter twitter jullovstips umeå arkitekturhögskola our sound space storbritannien fastighetsnytt statenskonstråd bostadsområde montessori gymnasieelever metoder blogg förskolegård djäknebergets förskola västerås allthängersamman blockholm gis architecture toolbox kunskapsöversikt lego formas nätverksträff nätverksmöte built environment education internationellt seminarium nomineringar remissvar sandslott podcast utemiljö hållbarhet doktorsavhandling lärare chalmers skolbyggnader barnkonventionen facebook malmö arkitekter arkitekturmuseet skolan slu arkitekten regeringsuppdrag arkki boverket trygghetsvandringar byggteknik hembygd internationell översikt helsingfors danmark future city hemsida teknik förskolan internationellt arkis gymnasiet hus föredrag golden cubes awards minecraft landskapsarkitektur skolgård modellbygge göteborg forskning utställning artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan bok läromedel design tävling workshop barnkonsekvensanalys film pedagogik arkdes arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik arkitekturfilm metoddiskussion ungdomar teknikämnet högstadiet seminarium spel gåtur trafikverket pepparkakshus arkitekturpolitik arkitekturgymnastik boende examensarbete rum fotografi tensta arkitekturskola architecture&children gestaltad livsmiljö uia wp architecture & children sveriges arkitekter uia medborgardialog byggtjänst offenligarummet antologi arkitekturskola barn i staden barn och unga konstruktion irland itunes u nacka uppsala pris arkitekter i skolan barnkartor ekologi miljö interaktiv hemsida östergötlandsmuseum gestaltning kulturminister london kth stockholm hållbart arkis nätverk linköping livsmiljö byggarbetsplatsen geodetisk uppleva arkitektur med sinnena centre pompidou bagare framtiden västerås köpenhamn hem delaktighet artiklar databas malmö stad kulurdepartementet engelska dac nätverk filmfestival lekredskap lärobok arkus durban2014 träklossar husby kupol rinkeby utställningar bucky dome sundbyberg krönika oss olafur eliasson friyta norge spanien ukraina open house arquitectives open city presentationer lärande internationellt pris lund tidstypiskt lärarutbildning lärarfortbildning barn och ungdomsbok vaxholm epstein strawbees victoria & albert museum ung c baracker umeå tengbom dialog almedalen 3d dokumentärfilm barns utemiljö böcker barns medverkan sluten grupp youtube cecilia björk tokyo bee arkitektur och pedagogik lärmiljö äventyr