Artikel på danska om barns deltagande
Børn skal lære at påvirke deres omgivelser. Arkitektur i folkeskolen vil klæde eleverne på til at blive mere ansvarsbevidste.
Idag publicerades en läsvärd artikel i den danska tidningen Politiken av Lene Mirdal, arkitekt MAA och grundare av projektet 'Arkitektur i skolen'.
"En af de største øjenåbnere for mig som arkitekt har været at opleve, hvor meget skoleelever kan bidrage med, når det kommer til arkitekturprojekter.
Hvad de er i stand til at lære og skabe. Jeg har set en 6.-klasse lære at bruge et 3D-program på en time og derefter skitsere brugbare og interessante løsninger på rumlige udfordringer. Elever helt ned til 4.-5. klasse kan komme med kvalificerede bud på design af legepladser og bidrage til byudvikling – hvis de bliver klædt på til processen."
Läs hela artikeln
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
andersbergsskolan trafikfrågor building blocks lärmiljöer lekplats cecilia björk youtube magiska barnarkitekter utomhuspedagogik. slu sluten grupp gåturer kth i tensta barns perspektiv medinflytande 3d nyfiken på hus ämnesövergripande dialog ung c victoria & albert museum strawbees epstein vaxholm halmstad byggsatser lärarutbildning tidstypiskt lund betong lärande internationellt pris reggio emilia rebus mentala kartor #arkis varberg formspråk spanien drömhus lärarhandledning deltagande sundbyberg bucky dome utställningar rinkeby kupol husby träklossar helsingborg arkitekturleksaker lärobok arkus filmfestival lekredskap närmiljö nätverk arkitekturfestival barack kalmar kulurdepartementet delaktighet hem artiklar umeå arkitekturhögskola jullovstips our sound space fastighetsnytt statenskonstråd storbritannien bostadsområde montessori linköping arkis nätverk metoder hållbart djäknebergets förskola västerås allthängersamman london gis architecture toolbox kunskapsöversikt lego formas nätverksträff arkitekter i skolan pris internationellt seminarium nomineringar remissvar irland sandslott utemiljö barn och unga doktorsavhandling lärare chalmers skolbyggnader barnkonventionen medborgardialog malmö arkitekter arkitekturmuseet skolan architecture&children arkitekten regeringsuppdrag arkki boverket trygghetsvandringar byggteknik hembygd internationell översikt helsingfors danmark future city hemsida teknik förskolan internationellt arkis gymnasiet hus föredrag golden cubes awards minecraft landskapsarkitektur skolgård modellbygge göteborg forskning utställning artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan bok läromedel design tävling workshop barnkonsekvensanalys film pedagogik arkdes arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik arkitekturfilm metoddiskussion ungdomar teknikämnet högstadiet seminarium spel gåtur trafikverket pepparkakshus arkitekturpolitik arkitekturgymnastik boende examensarbete rum fotografi tensta arkitekturskola slu gestaltad livsmiljö uia wp architecture & children sveriges arkitekter uia facebook byggtjänst offenligarummet antologi arkitekturskola barn i staden hållbarhet konstruktion podcast itunes u nacka uppsala built environment education nätverksmöte barnkartor ekologi miljö interaktiv hemsida östergötlandsmuseum gestaltning kulturminister blockholm kth stockholm förskolegård blogg gymnasieelever livsmiljö byggarbetsplatsen centre pompidou geodetisk uppleva arkitektur med sinnena bagare framtiden köpenhamn västerås twitter mina kvarter school award arkitekturstudenter databas malmö stad mania teimouri engelska dac ito juku laila reppen universitet civilingenjör och lärare durban2014 stadsutveckling un habitat sandstad teknikämnet. usa barnbok fototävling gatulabba olafur eliasson krönika oss karlshamn friyta norge arquitectives ukraina open house presentationer open city barnböcker @arkitektens_oga arkeologi tv lärarfortbildning arkitektur på gymnasiet barn och ungdomsbok samråd placemaking europe paris statens konstråd pedagogiskt god arkitektur baracker umeå tengbom archileaks almedalen barns utemiljö dokumentärfilm region väst böcker barns medverkan japan ur bee tokyo arkitektur och pedagogik lärmiljö äventyr