Föredrag på Tom Tits
På uppdrag av Vetenskapens Hus höll jag, på Tom Tits, i förra veckan ett föredrag för lärare på Kvickentorpsskolan kring hur människor upplever tunnlar (ett ämne jag forskat i) och hur samhällsplanering och arkitektur kan komma in i skolundervisningen. Hur barn och ungdomar kan delta i planering. Detta var ett led i det s.k. Tekniklyftet, då teknikämnet ska uppgraderas och bli ett undervisningsbart skolämne. Tom Tits är ett intressant museum i Södertälje, väl värt ett besök för alla dem som intresserar sig för arkitektur i skolan. Där finns massor med experiment, men även upplevelser av rumsformationer, färger, labyrinter, skalor, avstånd, höjder mm som ger spännande arkitekturupplevelser. Inte minst själva byggnaden, en gammal industrilokal, är intressant arkitektur. Gården, full med installationer, var också inspirerande. Barnen som var där for runt och hade jättekul, samtidigt som de lärde sig något.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
building blocks äventyr lärmiljö tokyo bee japan cecilia björk youtube sluten grupp barns medverkan kth i tensta gåturer archileaks barns perspektiv medinflytande god arkitektur nyfiken på hus ämnesövergripande pedagogiskt paris statens konstråd samråd placemaking europe byggsatser barn och ungdomsbok lärarfortbildning betong tv arkeologi internationellt pris lärande rebus reggio emilia varberg mentala kartor #arkis karlshamn formspråk deltagande drömhus lärarhandledning fototävling gatulabba sandstad barnbok teknikämnet. usa träklossar husby arkitekturleksaker durban2014 arkus lärobok lekredskap filmfestival nätverk dac arkitekturstudenter arkitekturfestival barack kalmar school award mina kvarter twitter jullovstips umeå arkitekturhögskola our sound space storbritannien fastighetsnytt statenskonstråd livsmiljö byggarbetsplatsen gymnasieelever blogg arkis nätverk förskolegård djäknebergets förskola västerås allthängersamman blockholm kulturminister architecture toolbox kunskapsöversikt lego formas nätverksträff nätverksmöte built environment education internationellt seminarium nomineringar remissvar sandslott podcast utemiljö hållbarhet doktorsavhandling lärare chalmers skolbyggnader barnkonventionen facebook malmö arkitekter arkitekturmuseet skolan slu arkitekten regeringsuppdrag arkki boverket trygghetsvandringar byggteknik hembygd internationell översikt helsingfors danmark future city hemsida teknik förskolan internationellt arkis gymnasiet hus föredrag golden cubes awards minecraft landskapsarkitektur skolgård modellbygge göteborg forskning utställning artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan bok läromedel design tävling workshop barnkonsekvensanalys film pedagogik arkdes arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik arkitekturfilm metoddiskussion ungdomar teknikämnet högstadiet seminarium spel gåtur trafikverket pepparkakshus arkitekturpolitik arkitekturgymnastik boende examensarbete rum fotografi tensta arkitekturskola architecture&children gestaltad livsmiljö uia wp architecture & children sveriges arkitekter uia medborgardialog byggtjänst offenligarummet antologi arkitekturskola barn i staden barn och unga konstruktion irland itunes u nacka uppsala pris arkitekter i skolan barnkartor ekologi miljö interaktiv hemsida östergötlandsmuseum gis gestaltning london kth stockholm hållbart metoder linköping montessori bostadsområde geodetisk uppleva arkitektur med sinnena centre pompidou bagare framtiden västerås köpenhamn hem delaktighet artiklar databas malmö stad kulurdepartementet närmiljö mania teimouri engelska laila reppen ito juku civilingenjör och lärare universitet helsingborg un habitat stadsutveckling kupol rinkeby utställningar bucky dome sundbyberg krönika oss olafur eliasson friyta norge spanien ukraina open house arquitectives open city presentationer @arkitektens_oga barnböcker lund tidstypiskt arkitektur på gymnasiet lärarutbildning halmstad vaxholm epstein strawbees victoria & albert museum ung c baracker umeå tengbom dialog almedalen 3d dokumentärfilm barns utemiljö utomhuspedagogik. slu region väst böcker ur magiska barnarkitekter lärmiljöer lekplats arkitektur och pedagogik trafikfrågor andersbergsskolan