Varför ska man använda arkitekturen, byggnader och platser i undervisningen?
Den byggda miljön finns tillgänglig överallt, alldeles gratis. Vi använder byggnader hela tiden och det är naturligt att använda dem i undervisningen. De kan både ge inspiration och de kan provocera. Klassrummet, skolan, skolgården, vägen till skolan – allt kan fungera som läromedel och en pedagogisk resurs. De kan utforskas och man kan få nya idéer. Bara på en gata kan man hitta byggnader från olika tidsepoker och med en mängd olika funktioner. Man kan därmed levandegöra det byggda kulturarvet.
Barnen tycker det är roligt att gå ut och studera närmiljön. Vad är vackert och vad är fult? Varför tycker man det? Barn lär sig saker på många olika sätt, att lära sig genom att uppleva med kroppen och alla sinnen, att känna och prova är stimulerande. Det kan stödja arbetsglädjen i barns och vuxnas lärande.
Det är viktigt för demokrati och medbestämmande – att barn och unga får insikter om och erfarenheter av att delta i samhällsplaneringen och hur den byggda miljön kan påverkas.
Det kan också ge teknikkunnande – praktiska erfarenheter av byggande och byggteknik kan befrämja teknik-, matematik- och naturvetenskapliga ämnen i skolan.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
pedagogiskt strawbees victoria & albert museum vaxholm epstein byggsatser barn och ungdomsbok lärarfortbildning tv arkeologi tidstypiskt barnböcker @arkitektens_oga presentationer open city #arkis varberg mentala kartor spanien norge lärarhandledning deltagande drömhus bucky dome sundbyberg rinkeby kupol utställningar träklossar husby durban2014 helsingborg universitet civilingenjör och lärare ito juku laila reppen engelska mania teimouri barack kalmar kulurdepartementet malmö stad hem artiklar delaktighet köpenhamn västerås framtiden statenskonstråd storbritannien fastighetsnytt montessori bostadsområde trafikfrågor building blocks äventyr tokyo bee ur japan cecilia björk böcker region väst dokumentärfilm barns utemiljö almedalen archileaks barns perspektiv ämnesövergripande dialog tengbom allthängersamman london gis architecture toolbox kunskapsöversikt lego formas nätverksträff nätverksmöte pris internationellt seminarium nacka nomineringar irland sandslott gymnasieelever metoder förskolegård stockholm djäknebergets förskola västerås barn och unga doktorsavhandling lärare chalmers skolbyggnader barnkonventionen medborgardialog utemiljö uia wp architecture & children gestaltad livsmiljö slu tensta arkitekturskola fotografi uia sveriges arkitekter boverket trygghetsvandringar rum arkitekturpolitik pepparkakshus trafikverket byggteknik spel högstadiet teknikämnet seminarium internationellt arkis ungdomar hus arkitekturfilm föredrag golden cubes awards minecraft landskapsarkitektur skolgård tävling göteborg forskning bok artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan utställning läromedel design workshop modellbygge barnkonsekvensanalys film pedagogik arkdes gymnasiet arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik förskolan metoddiskussion hemsida future city teknik gåtur danmark helsingfors internationell översikt hembygd arkki arkitekturgymnastik boende examensarbete malmö regeringsuppdrag arkitekten architecture&children skolan arkitekturmuseet arkitekter konstruktion facebook byggtjänst offenligarummet antologi arkitekturskola barn i staden hållbarhet kth hållbart arkis nätverk blogg linköping podcast itunes u remissvar uppsala built environment education arkitekter i skolan barnkartor ekologi miljö interaktiv hemsida östergötlandsmuseum gestaltning kulturminister blockholm nyfiken på hus god arkitektur baracker umeå 3d medinflytande gåturer kth i tensta barns medverkan sluten grupp utomhuspedagogik. slu magiska barnarkitekter youtube lärmiljöer lekplats arkitektur och pedagogik andersbergsskolan lärmiljö byggarbetsplatsen livsmiljö uppleva arkitektur med sinnena centre pompidou geodetisk our sound space bagare jullovstips umeå arkitekturhögskola school award twitter mina kvarter arkitekturfestival arkitekturstudenter databas dac nätverk närmiljö lekredskap filmfestival arkus lärobok arkitekturleksaker un habitat stadsutveckling barnbok sandstad teknikämnet. usa gatulabba fototävling oss olafur eliasson krönika formspråk karlshamn friyta open house arquitectives ukraina rebus reggio emilia internationellt pris lärande betong lund arkitektur på gymnasiet lärarutbildning halmstad placemaking europe samråd statens konstråd paris ung c