Varför ska man använda arkitekturen, byggnader och platser i undervisningen?
Den byggda miljön finns tillgänglig överallt, alldeles gratis. Vi använder byggnader hela tiden och det är naturligt att använda dem i undervisningen. De kan både ge inspiration och de kan provocera. Klassrummet, skolan, skolgården, vägen till skolan – allt kan fungera som läromedel och en pedagogisk resurs. De kan utforskas och man kan få nya idéer. Bara på en gata kan man hitta byggnader från olika tidsepoker och med en mängd olika funktioner. Man kan därmed levandegöra det byggda kulturarvet.
Barnen tycker det är roligt att gå ut och studera närmiljön. Vad är vackert och vad är fult? Varför tycker man det? Barn lär sig saker på många olika sätt, att lära sig genom att uppleva med kroppen och alla sinnen, att känna och prova är stimulerande. Det kan stödja arbetsglädjen i barns och vuxnas lärande.
Det är viktigt för demokrati och medbestämmande – att barn och unga får insikter om och erfarenheter av att delta i samhällsplaneringen och hur den byggda miljön kan påverkas.
Det kan också ge teknikkunnande – praktiska erfarenheter av byggande och byggteknik kan befrämja teknik-, matematik- och naturvetenskapliga ämnen i skolan.
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Emil Snickare » Föredrag om barn och planering i Umeå 3 oktober: ”Viktigt ämne! Finns det det några kommande evenemang som detta under det innevar..”
-
Anette Mattsson » Arkitekturens pärlor på Youtube!: ”Jag vill se programmet om Hökarängen”
-
Carina Mathiasson » Arkitekturlektioner med betoning på RUM: ”Hej Tyvärr verkar inte länken till lektionsförslagen längre fungera?”
-
noah » Ipad-spel "2021" bygg framtidens Göteborg: ”roligt”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
arquitectives open house ukraina spanien norge friyta olafur eliasson oss krönika sundbyberg bucky dome utställningar rinkeby kupol stadsutveckling un habitat helsingborg arkus lärobok lekredskap filmfestival nätverk dac engelska kulurdepartementet malmö stad databas artiklar delaktighet hem köpenhamn västerås framtiden bagare centre pompidou uppleva arkitektur med sinnena geodetisk bostadsområde montessori andersbergsskolan trafikfrågor arkitektur och pedagogik bee tokyo cecilia björk youtube sluten grupp barns medverkan böcker barns utemiljö dokumentärfilm 3d almedalen dialog tengbom umeå baracker ung c victoria & albert museum strawbees epstein vaxholm halmstad lärarfortbildning lärarutbildning tidstypiskt lund internationellt pris lärande presentationer open city formas nätverksträff nätverksmöte built environment education internationellt seminarium nomineringar remissvar sandslott podcast linköping metoder hållbart stockholm kth london gestaltning gis östergötlandsmuseum interaktiv hemsida miljö offenligarummet byggtjänst medborgardialog konstruktion barn och unga barn i staden arkitekturskola antologi gestaltad livsmiljö architecture&children tensta arkitekturskola fotografi uia sveriges arkitekter uia wp architecture & children arkitekturgymnastik arkki boverket trafikverket byggteknik hembygd internationell översikt spel teknik future city hemsida metoddiskussion förskolan internationellt hus arkitekturfilm pedagogik föredrag golden cubes awards landskapsarkitektur skolgård modellbygge göteborg forskning bok artikel konferens utbildning barns delaktighet arkitektur samhällsplanering arkitekturpedagogik stadsplanering grundskolan utställning läromedel design tävling workshop barnkonsekvensanalys film arkdes minecraft gymnasiet arkitekturodesignscentrum utomhuspedagogik ungdomar arkis högstadiet seminarium teknikämnet gåtur danmark pepparkakshus arkitekturpolitik helsingfors boende examensarbete rum trygghetsvandringar arkitekter malmö regeringsuppdrag arkitekten slu skolan arkitekturmuseet lärare doktorsavhandling hållbarhet utemiljö facebook barnkonventionen skolbyggnader chalmers lego kunskapsöversikt architecture toolbox kulturminister blockholm allthängersamman djäknebergets förskola västerås förskolegård arkis nätverk blogg gymnasieelever irland itunes u nacka uppsala pris arkitekter i skolan barnkartor ekologi reggio emilia rebus barnböcker @arkitektens_oga arkeologi tv betong arkitektur på gymnasiet barn och ungdomsbok byggsatser placemaking europe samråd statens konstråd paris pedagogiskt ämnesövergripande nyfiken på hus god arkitektur medinflytande barns perspektiv archileaks gåturer kth i tensta utomhuspedagogik. slu region väst japan ur magiska barnarkitekter lärmiljöer lekplats lärmiljö äventyr building blocks byggarbetsplatsen livsmiljö statenskonstråd fastighetsnytt storbritannien our sound space umeå arkitekturhögskola jullovstips twitter mina kvarter school award kalmar barack arkitekturfestival arkitekturstudenter närmiljö mania teimouri ito juku laila reppen universitet civilingenjör och lärare durban2014 arkitekturleksaker husby träklossar teknikämnet. usa barnbok sandstad gatulabba fototävling lärarhandledning drömhus deltagande formspråk karlshamn #arkis mentala kartor varberg